Missie met bal

Met het motto ‘Kicking the gospel around the world’ is een Amerikaanse onderneming bezig om in het verlengde van het wereld- kampioenschap voetbal de verspreiding van het evangelie te bevorderen. Voetbal is de meest populaire sport in de wereld, zeggen de initiatiefnemers. ‘Wij combineren dat met de belangrijkste boodschap ter wereld: het evangelie’.

Onder de titel ‘The Mission Ball’ brengt de organsatie een voetbal in de markt met daarop Bijbelteksten. Onder de teksten zijn de tien geboden en cruciale teksten die met het heil van God te maken hebben. Het gaat om zilverkleurige tekst op een leren bal. ‘De tekst zal nauwelijks slijten’, belooft de organisatie. De Mission Ball is beschikbaar in het Engels, het Spaans, het Portugees, het Nederlands en het Creools. Er zullen nog andere vertalingen volgen.

Achter het project gaat een non-profit-organisatie schuil die Frontline Internation heet en afkomstig is uit de Verenigde Staten, uit South Dakota. Het gaat om een organisatie met een missionaire doelstelling. De bal kost 24,95 dollar. Er zijn ook passende t-shirts. Vanuit Nederland stelden we een wat terughoudende vraag aan Stewart Oaks, één van de initiatiefnemers. ‘Je gaat toch niet tegen het evangelie aanschoppen?’ De reactie kwam onmiddellijk: ‘Wij geloven dat het evangelie dat uitgaat niet leeg zal terugkeren’ als variant op Jesaja 55: 11. De organisatie laat zich inspireren door Mattheüs 28: 16-20, waar het zendingsbevel staat. Meer informatie is te vinden op:  http://www.themissionball.org/home.htm

Er zijn meer christenen die proberen op de één of andere manier aansluiting te vinden bij de populariteit van de voetbalsport. De rooms-katholieke theoloog Frank Bosman is één van de mensen die door het blad Metro wordt geciteerd, hij vindt dat de kerken de klokken moeten luiden als Nederland bijvoorbeeld wereldkampioen is. De kerken zelf hebben dit standpunt – voor alle duidelijkheid – niet overgenomen. Wel bericht de voorlichter drs. Jan-Gerd Heetderks dat een zware delegatie van de kerken bij de grote internationale ontmoeting in Grand Rapids zich voortdurend op de hoogte liet houden van de standen van het wereldkampioenschap voetballen. Het ging om een ontmoeting in het kader van de World Communion of Reformed Churches (WCRC) van 18 t/m 27 juni 2010, dr. Bas Plaisier werd daar als vice-voorzitter gekozen.

Heetderks schrijft onder meer: ‘Zelfs in Grand Rapids, waar anders alleen de Calvin Knights Basketbal spelen, wordt het voetbal gevierd. Soms komen delegaties ’s morgens stiekem iets later, hoewel de bus op tijd vertrok. De wekker niet gehoord? Nee, het team van het eigen land moest spelen (we hebben een tijdsverschil van zes uur met Nederland) en de verleiding de wedstrijd te zien was groter dan de geestelijke honger naar Bijbelstudie of ochtendopening. Maar … waar anders gezamenlijk gejubeld wordt, als je samen voetbal kijkt, is het nu zo dat een deel van de groep juicht als er gescoord wordt en een ander deel gefrustreerd de koffiebeker in de hand vermorzelt. Een strenge gedelegeerde stelde al voor de televisietoestellen in de hal op een ander kanaal te zetten, maar zo ver is het gelukkig niet gekomen’.

Foto’s:
De bal