Kerken open bij 4-daagse

Diverse kerken in de regio Nijmegen spelen in op de aanwezigheid van veel bezoekers bij de vierdaagse. De 500.000 mensen houden zich dagelijks niet alleen met de wandelmarathon bezig, maar lopen ook de podia in de stad langs en proberen af en toe een kerkdeur uit in de hoop even een glimp van het interieur te zien.

Sommige (voormalige) kerkinterieurs zijn veranderd in een tentoonstellingsruimte voor kunstenaars. Andere kerken bieden een ruimte van stilte om even de hektiek van de diskjockey’s en plaatselijke fanfares te ontvluchten. Hier een paar plaatjes van respectievelijk parochie De Hoeksteen in Wijchen (St. Paschalis Baylon) en de St. Stevenskerk in Nijmegen.

Het kunstwerk ‘De oorsprong’ voor de ingang van de kerk in Wijchen als eerste verleider voor de kerk om de gasten binnen te nodigen

In de kerk in Wijchen ruimte om een kaarsje op te steken

Margot Maaskant schilderde ‘Nijmegen”, te bezichtigen in de plaatselijke St. Stevenskerk

Bloemsierkunst van Krayenhoff in de St. Stevenskerk te Nijmegen.

Ans Zondag maakte deze ezel; mensen met besef van de literatuur moeten misschien even aan Gerard Reve denken, maar die associatie is vermoedelijk niet bedoeld hier; er staan veel meer sculpturen van dieren van Ans in de Nijmegense kerk