Poll over PVV

Met een stijging van 9 naar 24 zetels is de PVV (Partij voor de Vrijheid) de partij die het sterkste is gegroeid. Er is een kleine kans dat de PVV regeringsverantwoordelijkheid krijgt. Stel dat zoiets zou gebeuren. Hoe moet de kerk dan reageren?

In de nieuwe poll drie mogelijkheden: de kerk kan zich volstrekt afzijdig houden (zich eigenlijk helemaal niet inlaten met dat soort kwesties), de kerk kan onbevangen reageren op voorstellen van de regering (vanuit de gedachte dat je per situatie moet bekijken hoe je daar tegenover staat) of de kerk kan zich prinicipieel afwijzend opstellen, bijvoorbeeld omdat de PVV uitsluiting preekt van bepaalde bevolkingsgroepen en niet-democratisch is georganiseerd. De bezoeker mag het zeggen.

De vorige poll ging over de vraag of de kerk zou moeten spreken voorafgaand aan verkiezingen. 52 procent zei: ‘nee, je moet kerk en politiek gescheiden houden’; 25 procent zei: ‘ja, maar alleen in algemene zin’, 22 procent zei: ‘ja, zo concreet mogelijk’.

Er hebben 161 mensen een stem uitgebracht. Aanvankelijk lag de groep ‘ja, maar alleen in algemene zin’ op voorsprong, maar in 24 uur werd dat gecorrigeerd naar bovenstaande uitslag. Het was mogelijk om vaker dan één keer te stemmen.