Afvallen? Pray to Jesus

Maaike de Reuver, één van de ambassadeurs van de Raad van Kerken, doet mee met een congres van het Global Institute of Theology in Chicago, aan de vooravond van de fusie van twee grote internationale organisaties WARC (World Alliance of Reformed Churches) en REC (Reformed Ecumenical Council). Zij gaan  samen verder als WCRC (World Communion of Reformed Churches). Maaike is 21 jaar, studeert religie en levensbeschouwing aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, en verdiept zich voor haar studie in de WARC. Alle reden voor haar om op dit historische moment richting de Verenigde Staten te gaan. Voor de website van de Raad van Kerken geeft ze enkele van haar bevindingen door. Hieronder een (eerste) bijdrage.

Enkele dagen geleden arriveerde ik in Chicago om deel te nemen aan `The Global Institute of Theology`. Chicago is een fantastische stad, in de vrije tijd die ik hier heb geniet ik van deze stad. Zo was ik gister in het Millennium Park, waar het Chicago Gospel Music Festival plaatsvond. Prachtig om te zien: een enorm park vol met dikke, donkere mensen die dansten, zoals blanke mensen niet eens kunnen dansen, op het lied: `Do you really wanne lose some weight? Pray to Jesus, oh yes to Jesus, he will take away your weight if you really believe in his strength, oh yes of Jesus … `

Maar goed: `The Global Institute of Theology`: Met zo`n 50 internationale studenten van over de hele wereld (Nigeria, Duitsland, Nieuw-Zeeland, Kenia, Hongarije, Zuid-Afrika, et cetera) leren en discussiëren we over de intercontextualiteit van religie en over oecumene. Ik studeer Religie en Levensbeschouwing aan de Vrije Universiteit en daarnaast mag ik mij dit jaar, met trots, jeugdambassadeur van de Raad van Kerken noemen; vandaar dat deze onderwerpen mij nauw aan het hart liggen. Het congres, dat vier weken zal duren, is georganiseerd door de `World Alliance of Reformed Churches`, die gedurende het congres zal samengaan met de `Reformed Ecumencial Council` in de `World Communion of Reformed Churches`.

Het is heel leuk en leerzaam hier internationale studenten te ontmoeten, met ieder hun eigen verhaal en hun eigen culturele context. Tijdens het congres leren we de context van de ander te verstaan en te waarderen, onder andere door middel van een interessant experiment. Dit experiment houdt in dat iedere student vanuit zijn of haar persoonlijke context Johannes 4 leest en daarover een kort verslag schrijft. Vervolgens worden deze verslagen met elkaar besproken en vergeleken. Aangezien ieders ervaring van de tekst contextueel bepaald is, ontstaan er zoveel verschillende verslagen als dat er studenten zijn. Niet een van deze verslagen is de juiste, het is de kunst de diversiteit van deze verslagen in te zien, en daarmee de diversiteit van de ander. De docent vergeleek dit proces vandaag met het passagier zijn op een boot. Het gaat daarbij niet enkel om jouw kant van de rivier, jouw eigen context, noch enkel om de andere kant van de rivier, de context van de ander, maar om een beschouwing die daar middenin ligt: een boot in het midden van de rivier. Op de boot worden de verschillende contexten bestudeerd, gewaardeerd en geëvalueerd; , in het geval van ons experiment zijn dat de verschillende interpretaties van Johannes 4. Ik hoop dat ik in de komende vier weken deze boot niet mis en een hoop leer van de diversiteit van de andere studenten!

Maaike de Reuver
Chicago, 7 juni

Foto:
Met enkele collegae in Chicago (boven)
In Amersfoort (onder)