Nachtelijk avontuur

Op 18 mei is in het gebouw van de Raad van kerken in Nederland een samenwerkingsverband gemaakt van steden die in de toekomst een Nacht der Kerken gaan organiseren. Sommige steden hebben daar al ervaring mee, vorig jaar en eerder, zoals Rotterdam, Utrecht en Den Haag. In Amsterdam werd met Pinksteren een dergelijke nacht georganiseerd. Andere steden, zoals Emmen, Tilburg, Gouda en den Bosch hebben zin om ook zo´n avond en nacht te organiseren.

Nacht der Kerken, Kerkennacht, kerken openen hun deuren voor mensen uit de wijk, de stad, maken een programma wat in hun mogelijkheden ligt, en laten zich van hun meest gastvrije kant zien. Met muziek, drama, debat, kinderwerk, expo, hapjes en drankjes, dans, cabaret, torenbeklimming en wat er verder bij een kerk past.

Er is een gemeenschappelijke datum voor 2011, dat is het weekeinde van 24-26 juni. De ene stad geeft de voorkeur aan de vrijdag, de andere aan de zaterdag met uitloop op de zondag. We hopen dat de Raad van Kerken dit weekeind uitroept als landelijk weekeind van de Nacht der Kerken/kerkennacht in Nederland.

In het samenwerkingsverband wordt gekeken hoe we kunnen samen werken in de organisatie, fianciering en publiciteit. Ook een wetenschappelijke begeleiding over het effect van dit project voor kerk en stad zit in het programma.

Misschien maakt dit project nieuwsgierig, wie weet zijn er meer steden en plaatsen die idee hebben in de opzet van zo´n nacht. Laat het weten en denk en doe mee! Een volgende bijeenkomst van het Samenwerkingsverband is op 7 september, 13.30u in Amersfoort, Raad van Kerken.

Bert Kuipers, Laurenspastor te Rotterdam
Nacht der Kerken, Nederland