Amsterdam op tv

In de grachtengordel van Amsterdam vond zaterdag 22 mei een kerkennacht plaats. www.katholieknederland.nl heeft anderhalve minuut op de film vastgelegd. Het zijn beelden met muziek van de Krijtberg. Een mooie rooms-katholieke aanvulling, waar het met name de PKN was die de eerste kerkennacht in de hoofdstad van de grond getild heeft.

De informatieve kranten berichtten dat er ongeveer 2500 bezoekers zijn geweest bij de kerkennacht. Ze konden de diverse kerken in de binnenstad bezoeken en deelnemen aan diverse activiteiten, zoals een barmhartigheidstocht langs instellingen die met liefdewerken te maken hebben.

Kerkennachten kunnen zich verheugen in een groeiende populariteit. Op instigatie van de grote steden steunt de landelijke Raad het initiatief om tot nog meer samenwerking te komen tussen diverse steden die een kerkennacht houden of willen houden. Op 7 september komt men weer bij elkaar. Allerlei plaatsen doen mee, bijvoorbeeld Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

Het Parool plaatste een ANP-bericht over de kerkennacht en schreef onder meer: ‘De Kerkennacht aan de gracht heeft zaterdagavond- en nacht ruim 2500 bezoekers getrokken. Dat heeft een woordvoerder van de Protestantse Kerk Amsterdam zondag laten weten. Negen kerken in de Amsterdamse grachtengordel openden op de avond voor Pinksteren hun deuren voor de eerste Kerkennacht aan de gracht. Zowel kerken van de Protestantse Kerk in Nederland, de Rooms-Katholieke Kerk, maar ook de Doopsgezinde Kerk, de Oude Lutherse Kerk en de Russisch Orthodoxe Tichelkerk hadden hun deuren open van 19.00 uur tot 01.00 uur’.

De krant noemde als mogelijke activiteiten onder meer muziek, rondleidingen, debatten en vieringen. Een woordvoerster van de Protestantse Kerk noemt de nacht in de krant een enorm succes: ‘’Het was heel leuk om te zien hoe buurtbewoners eens de kerk binnenkomen waar ze al jaren achter wonen. Tegelijkertijd waren er ook veel toeristen die gebruik maakten van de gelegenheid’. Men meldt tenslotte dat de Kerkennacht aan de gracht volgend jaar een vervolg krijgt.

Foto: kaarsen behorend bij ANP-bericht