Landelijke kerktuinendag

Iedereen die de ruimte rondom het kerkgebouw wil veranderen in een aantrekkelijke kerktuin kan op 5 juni terecht bij de Pelgrimskerk in Badhoevedorp. Daar wordt dan de landelijke kerktuinendag gehouden.

De kerktuinendag is een initiatief van de projectgroep Kerk en Milieu van de Raad van Kerken in Nederland. Bezoekers krijgen een rondleiding in de symbolische stiltetuin met plukbloemen, bijbelse kruiden en planten, liturgische kleuren, een kindertuin en een gedachtenistuin.

Ook is er uitwisseling en informatie rond: opzet en financiering en onderhoud. Bezoekers krijgen  ’s middags een workshop symbolisch bloemschikken aangeboden. Kosten voor deelname aan deze workshop  zijn 7 Euro. De dag zelf is gratis.

Nieuwe  mogelijkheden

Met de grond rond een kerkgebouw  of een  kapel is meer te doen dan nu vaak gebeurt. De ruimte om een kerkgebouw kan nieuwe functies krijgen, bijvoorbeeld als rustpunt voor de buurt met een stiltetuin, kinderspeelplaats, educatieve tuin met bijbelse planten en kruiden of liturgische kleuren,  een pluktuin met bloemen en struiken voor bloemschikken, of  een natuurtuin met inheemse planten, struiken en bomen. Een aantal parochies en gemeenten heeft al zo’n tuin. De landelijke kerktuinendag is bedoeld om ook nieuwe belangstellenden te laten zin wat mogelijk is.

Kinderen

In de tuin bij de Pelgrimskerk, waar de kerktuinendag wordt gehouden, is een deel van de tuin  bestemd voor de kinderen. Elk voorjaar wordt dit  samen met kinderen ingezaaid of beplant. Tijdens kindernevendiensten en de dankdag voor gewas en arbeid  is er aandacht voor de speciale planten in de tuin.

Seizoenen

Een tuin kan ook een “klimaattuin” worden, door de zorg voor de schepping zichtbaar te maken in de keuze van de beplanting. Door bij het bloemschikken en maken van boeketten gebruik te maken van de seizoenen, bloemen en takken uit eigen tuinen, vermijd je de aanschaf van bloemen die ingevlogen zijn of  met extra energie uit kassen komen.

Zie voor de landelijke kerktuinendag ook www.bloemengroep.nl en www.kerktuinen.nl. Het begint om 10.30 uur en het programma loopt tot 15.30 uur. De Pelgrimskerk ligt aan de Havikstraat 3 te Badhoevedorp. Mensen die willen meedoen moeten zich vooraf opgeven via: hcbrkamerman@yahoo.com  of tel 020 659 7291.

Foto kerktuin Badhoevedorp