Italiaanse solidariteit

De protestantse kerken in Italië vragen christenen in Europa mee te doen aan een kerstkaartenactie. Dat bracht Geesje Werkman naar voren tijdens een bijeenkomst van de projectgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken op maandag 30 november.

Werkman, werkzaam bij Kerk in Actie en lid van de projectgroep van de Raad, kreeg het verzoek te horen tijdens een ontmoeting van de CCME (migrantenonderdeel van de Europese Kerken), die onlangs in Boedapest plaatsvond. De Italiaanse protestanten vertelden over de inspanningen. Ze voeren de actie uit solidariteit met migranten in Coccaglio, een stad met 7000 inwoners op zo’n twintig kilometer van Brescia (Lombardije). Ze vragen mensen om een kerstkaart te sturen naar de burgemeester met daarop de tekst ‘We wish you a multi colored Christmas’.

Met het inwonersregister in de hand bellen ambtenaren in de Italiaanse gemeente Coccaglio aan bij de vierhonderd migranten van wie niet duidelijk is of ze wel in Italië mogen zijn. Op zich is het normaal om te kijken hoe het staat met de status, aldus Werkman. Maar echt normaal is dat men dan een brief krijgt met een oproep om naar het kantoor van de vreemdelingenpolitie te komen. In dit geval kiest burgemeester Franco Claretti voor een opmerkelijk agressieve methode op een ongelukkig moment vlak voor kerst. De kerken menen dat de motieven van de burgemeester niet sporen met de essentie van het kerstevangelie noch met de normale procedures van de overheid.

De Federatie van Evangelische Kerken in Italië is een organisatie die protestantse kerken uit zeer verschillende tradities verenigt. Volgens de statistieken omvat zij ongeveer 135.000 personen. Tot deze federatie behoren kerken als:  de Evangelische Waldenzenkerk (ca. 30.000 leden); de Unie van Christelijke Evangelische Baptisten (ca. 15.000 leden); de Lutherse Kerk van Italië (ca. 7000 leden); de Vereniging van Evangelische Methodistische Kerken in Italië (ca. 5000 leden); het Leger des Heils in Italië (ca. 2000 leden) en enkele kleine gemeenten van Zwitserse of Schotse oorsprong. De federatie kent ook waarnemers, zoals de Italiaanse Federatie van Pinkstergemeenten (ca. 50.000 leden) en de Italiaanse Unie van de Christelijke gemeenten van de Zevendedagsadventisten (ca. 25.000 leden).

Het adres van de burgemeester is: Sindaco dott. Franco Claretti, Comune di Coccaglio, Viale Matteotti 10, 25030 Coccaglio (BS)

Landkaartje: Het rode blokje in het noorden markeert de plaats Coccaglio