Visualisering van vrede

De vredesweek komt er aan. En dat is te merken aan de activiteiten. Afgelopen zaterdag is in de Oranjekerk in Amsterdam de expositie geopend ‘Vrede…onder ogen’. De tentoonstelling wordt gehouden in het kader van het jubileum van Kerk en Vrede.

Er zijn diverse kunstvormen: schilderijen, beelden van steen, keramiek, fotografie, gouaches, collages en textielbewerking. Onder de inzenders zijn de Vrienden van Sabeel. Zij stuurden drie banieren. Zeven vrouwen uit Zeist, Doorn, Utrecht en Driebergen hebben drie nieuwe banieren gemaakt met onder op iedere banier vier Arabische namen van dorpen van steden die verwoest zijn in 1948. De Vrienden van Sabeel zien de banieren als herinnering aan de Nakba, de 522 woonplaatsen van Palestijnen die zijn verdwenen.

Met de tentoonstelling is tegelijk het boekje gepresenteerd ‘Nakba: een ramp die niet voorbijgaat’, waarin verhalen van Palestijnen zijn opgetekend. De tentoonstelling is geopend op ma., wo. en vrijdagmiddag van 15.00 tot 16.30 uur en op zondag van 11.00 tot 12.30 uur. Mensen kunnen tot zaterdag 10 oktober een kijkje nemen in de Amsterdamse kerk op de hoek van de 2e vd Helsstraat en de Ceintuurbaan.

Het boekje is te bestellen bij Vrienden van Sabeel Nederland.

Foto: fragment uit werk van Marlies Croonen