Straatmuzikant brengt vredeslied

Jan Marten de Vries heeft voor Kerk en Vrede een speciale bundel samengesteld met vredesliederen. De 25 geselecteerde en deels nieuwe liederen worden op zaterdag 5 september gepresenteerd onder de titel ‘En alle angst voorbij’.

Jan Marten de Vries heeft voor de bundel gebruik gemaakt van oud en nieuw repertoire. Hij bracht de liederen samen in een compleet gebruiksboek: eenstemmig, (nieuwe) zettingen en muzikale suggesties in één bundel. Het bevat onder meer het nieuw geschreven Vredesweeklied 2009 ‘Zijn we jou niet bijna kwijt?’ van Jan Marten de Vries, oude melodieën bij De Vrede van Utrecht (1713), en een, speciaal voor deze bundel herschreven, vredesmotet van Jan van Putten, voormalig voorzitter van het IKV.

Jan Marten de Vries werd in 1958 geboren in Wageningen. Hij studeerde aan het Rotterdams Conservatorium compositie, piano en kerkmuziek-koordirectie. Hij is werkzaam als (kerk-) musicus, maar ook als straatmuzikant. Hij is cantor van de doopsgezinde gemeente te Haarlem en de Willem de Zwijgerkerk in Amsterdam-zuid (PKN). Jarenlang was hij de muzikale kracht achter de Nieuwe Initiatievenvieringen voor jongeren in Hilversum. Sinds 2005 is hij redactielid van het liturgieblad Eredienstvaardig. Met ingang van 1 januari 2007 is hij tevens eindredacteur.Hij schrijft teksten en muziek voor kerk en straat.

Het eerste exemplaar van de bundel zal worden aangeboden aan Pieter Endedijk, projectcoördinator van de samenstelling het nieuwe ‘Liedboek voor de kerken‘. Natuurlijk wordt ook een aantal liederen uit de bundel gezongen voor en vooral mét de aanwezigen. Tijdens de bijeenkomst wordt ook de tentoonstelling Guernica geopend.

De bijeenkomst is in galerie De GanG | Doopsgezinde kerk, Frankestraat 24, 2011 HV Haarlem, aanvang: 16.30 uur. Na afloop is er met een drankje gelegenheid om de tentoonstellingen te bekijken en de bundel aan te schaffen. Bestellingen en verdere informatie bij Kerk en Vrede, secretariaat@kerkenvrede. nl. of via: www.kerkenvrede.nl

Foto: Jan Marten de Vries