Keus voor Noor Tveit

Met 81 van de 141 stemmen is de Noorweegse theoloog ds. dr. Olav Fykse Tveit gekozen als zevende algemeen secretaris van de Wereldraad van Kerken. Tveit is met zijn 48 jaar de jongste algemeen secretaris sinds dr. Willem A. Visser ’t Hooft, 61 jaar geleden aantrad. De Nederlander was ook 48 jaar toen hij begon.

‘Deze taak voelt werkelijk als een roeping van God. Ik voel dat we een heleboel te doen hebben samen’, zei Tveit in zijn toespraak voor het Centraal Comité donderdag 27 augustus. Hij benadrukte het belang van eenheid, die tijdens het selectieproces getoond was. Tveit moedigde de leden aan voor hem te bidden. ‘Alsjeblieft, houd daar niet mee op’.

Tveit is sinds 2002 algemeen secretaris van de Noorweegse Raad voor Oecumenische en Internationale Relaties. Hij is verder lid van de Faith en Order Plenary Commissie van de Wereldraad en lid van het moderamen van de Noorweegse Raad van Kerken. Hij is lutheraan.

Tveit was een van de twee kandidaten voor de hoge post. De andere kandidaat was ds. dr. Park Seong-won, een Presbyteriaans theoloog uit Zuid-Korea. Tveit volgt ds. dr. Samuël Kobia op, die in februari 2008 aankondigde geen mandaat voor een tweede periode te wensen. Kobia was sinds 2004 algemeen secretaris; hij bleef een jaar langer om soepele opvolging mogelijk te maken.

In een gesprek met vertegenwoordigers van de Nederlandse Raad van Kerken zei Tveit tijdens de Europese Kerkenconferentie in juli dit jaar, dat hij de verkiezing in gebed zou afwachten en in de conclusies vertrouwde op Gods zegen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er in Nederland nogal wat insiders waren die verwacht hadden dat de Koreaan zou worden gekozen. Ze wezen daarbij op het feit dat Europa in de personen van Willem Visser ’t Hooft en Konrad Raiser al tot tweemaal toe gezicht heeft gegeven aan de wereldwijde organisatie, terwijl Azië tot nu toe die eer niet is vergund.

Drs. Marloes Keller, afgevaardigde namens de Protestantse Kerk in Nederland, zei tegen het ANP tevreden te zijn dat Tveit is gekozen. ‘Hij is modern, een bruggenbouwer en ik denk dat hij de Wereldraad goed kan managen”. In zijn presentatie ging Tveit volgens Keller in op onderwerpen als vrouwenemancipatie, apartheid en de dooperkenning en benadrukte hij veelvuldig het belang van samenwerking. “Ik denk dat hij de wereldorganisatie een stuk efficiënter zal organiseren. Dat is ook wel nodig, het is een logge organisatie’.

Foto: De nieuwe algemeen secretaris (foto Wereldraad, Pieter Williams)