Kerkenpad voor blinden

Een kerkenpad speciaal voor blinden en slechtzienden. De werkgroep ‘Oog voor elkaar’ flikte dat al eerder in Den Haag. Deze maand wordt het kunststukje herhaald in Kampen. Er worden naar schatting 150 blinden en slechtzienden verwacht die een bezoek brengen aan twee Kamper kerken en het Iconenmuseum.

De visueel gehandicapten krijgen een speciale rondleiding in de Broederkerk en de Buitenkerk en in het Iconenmuseum. In dat museum krijgen de deelnemers aan het kerkenpad bijvoorbeeld de mogelijkheid om koperen, driedimensionale iconen te betasten.

Eerder werd een vergelijkbaar kerkenpad georganiseerd langs onder andere een schuilkerk en een synagoge in Den Haag. De reacties daarop waren dermate enthousiast dat de organisatie op zoek ging naar een nieuwe locatie voor een vergelijkbaar Kerkenpad.

Loopafstand

Kampen kwam daarvoor in beeld, omdat er veel kerken binnen loopafstand zijn te vinden. In de twee te bezoeken kerken krijgen de deelnemers de mogelijkheid om voorwerpen te betasten die normaal gesproken alleen te zien zijn. Organisator Bettie Woord, zelf slechtziend, is bij voorbaat enthousiast over het museum- en kerkbezoek. ‘Door de verhalen en de geluiden kun je een aardige indruk krijgen van de sfeer’.

De organisatie begint met een kop koffie in de buurt van het station. Daarna gaat men in groepen uit elkaar en kan men de Broederkerk, een voormalige kloosterkerk bezoeken. De kerk maakte oorspronkelijk onderdeel uit van een kloostercomplex. De kruidentuin en de begraafplaats van het complex zijn al weer jaren omgetoverd in een plein; terwijl het ziekenhuis vele jaren dienst doet als stadsschouwburg. Maar in de kerk en de daaraan vastgebouwde Lemkerzaal proeft men nog de sfeer van de kloosterlingen.

Honderdvijftig iconen

Het Iconenmuseum bevindt zich letterlijk op een steenworp afstand van de kerk. De Alexander Stichting beheert er een collectie houten iconen, bronzen reisiconen en kruizen uit de 15de tot de 19de eeuw. De verzameling bestaat voornamelijk uit Russische iconen, maar ook iconen uit Griekenland, Bulgarije, Roemenië en Ethiopië zijn in de collectie opgenomen.Voor de vaste museumcollectie werden ca 150 iconen uit de collectie van de Alexander Stichting geselecteerd. De tien expositiezalen zijn thematisch ingericht. Zo zijn er zalen met Christusiconen, feestdageniconen, Moeder Godsiconen en zalen met profeten uit het Oude Testament, evangelisten, apostelen en martelaren. In diverse zalen staan vitrines met bronzen reisiconen.

Tussen de middag gebruikt de groep een gezamenlijke lunch. Tot slot gaat men naar de Onze Lieve Vrouwenkerk, waar men iets te drinken krijgt, terwijl men meer verneemt over de rijke rooms-katholieke traditie in de als gereformeerd bekend staande Hanzestad. De dag wordt besloten met een oecumenische vesper.

Oog voor elkaar

De organiserende werkgroep ‘Oog voor elkaar’ maakt onderdeel uit van de Protestantse Christelijke Gemeenschap (PCG) en Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden (NVBS). Men wil de integratie van mensen met een visuele beperking bevorderen in de kerk. Het kerkgebouw kan helemaal aangepast zijn, met liedboeken en Bijbels in braille en grootletter, een vaste zitplaats.

Mensen die mee willen gaan kunnen zich aanmelden voor 15 augustus bij Jaap van Dam, tel. 0341-252394 of 06-20020063 of per e-mail jwgvandam@hetnet.nl, o.v.v. naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres, aantal personen, vervoer naar Kampen en leesvorm.

Op de foto een icoon van Joris, de drakendoder