Radio en televisie

De NCRV gaat uitgebreid verslag doen van de jubileumactiviteiten van de Raad van Kerken in Nederland. Het NCRV-radioprogramma Schepper&Co maakt opnames maken van het symposium in de Jacobikerk. Het themakanaal ‘Geloven’ zal beelden registreren van de viering, die aansluitend plaatsvindt op 21 juni vanuit de Domstad.

Yko van der Goot en Hennie Burggraaff van Schepper&Co radio leiden aan de hand van prikkelende stellingen de discussie met de sprekers op het symposium en de zaal.

De sprekers op het symposium zijn:

• Henk van Hout (voorzitter van de Raad),
  • Marloes Keller (afgevaardigde naar de Wereldraad)
  • Ineke Bakker (oud-secretaris van de Raad)

De discussie wordt uitgezonden op zondagmiddag 22 juni op radio 5, om 15.00 uur (schepper.ncrv.nl ).

Het themakanaal ‘Geloven’ neemt de viering op en deze is dan te zien op het themakanaal en via de internetsite ( http://geloven.ncrv.nl ).

Ds. Gert Landman is hoofdliturg in de viering, waarbij verder inbreng zal zijn bij de voorbeden vanuit vier tradities van de Nederlandse oecumene: dr. Arjan Plaisier vanuit de PKN, mgr. Gerard de Korte vanuit de RKK, drs. Mijnke Bosman vanuit de vrijzinnige tradities en vader Arsanious El Baramousy vanuit de Koptische Kerk.

De muziek tijdens de viering staat onder leiding van Willem Blonk uit Rotterdam. De bezetting is als volgt: Cora Greevenbosch (fluit), Marianne van Wijngaarden (hobo), Frank den Herder (piano), Kees Geluk (orgel); deelnemende koren zijn: In de Wolken Koor, Oecumenisch Jongerenkoor Ommoord (OJKO) en de Open Hof Cantorij.

Het themakanaal ‘Geloven’ is een digitaal televisiekanaal waarop mensen op elk gewenst moment kunnen kijken naar levensbeschouwelijke programma’s. Het kanaal wordt gemaakt door de NCRV, in nauwe samenwerking met een groot aantal andere omroepverenigingen en diverse kerkelijke organisaties.

De afspraken met de NCRV komen bij de eerdere overeenstemming met de IKON. De IKON verzorgt televisiebeelden over de oecumene, als intermezzo tussen de verschillende inleiders van het symposium.

Mensen die het symposium en/of de kerkdienst willen bijwonen kunnen zich te voren opgeven bij de Raad van Kerken via de mail (40jaar@raadvankerken.nl). De toegang is gratis en men is welkom, zolang er plaatsen beschikbaar zijn.