Intercity bestemming Pasen

Levensgrote uitnodigingen op 300 stations

Op meer dan 300 stations hangen deze weken levensgrote uitnodigingen voor treinreizigers: ‘Met de trein naar Pasen?’ Naar schatting 2 miljoen mensen zullen met deze boodschap geconfronteerd worden: er rijdt een bijzondere trein door Nederland. Er zitten al veel vaste reizigers in, maar er stappen ook steeds meer dagjesmensen in. En mensen die vroeger vaak met de trein gingen, maar de laatste tijd minder.

Oecumenische actie
De trein is een bijzondere Intercity, met als bestemming Pasen. Een uitstekende oecumenische verbinding. De denkbeeldige trein stopt in de week voor Pasen, de Goede- of Stille week op de belangrijkste plaatsen, zoals Palmzondag, Witte Donderdag, Goede Vrijdag en natuurlijk op Pasen zelf.
Bij onkerkelijken en zelfs bij mensen die te hooi en te gras naar een kerk gaan valt op dat zij nauwelijks meer weten waarom Pasen een belangrijk christelijk feest is. Tijd voor actie. Oecumenische actie. Zending en missie in eigen land.
Tijd voor een boekje: ‘Intercity bestemming Pasen’, dat als reisgids gebruikt kan worden. Waarmee mensen kunnen worden uitgenodigd om weer eens in de kerk te komen. Een boekje dat er zijn mag, zegt Ineke Bakker van de Raad van Kerken: ‘Het leidt tot een diepere bezinning van wat Pasen betekent. Je staat als kerkganger zelf ook weer stil bij de betekenis van het lijden van Jezus. Het boekje van de actie is op een moderne manier vormgegeven en is geschreven in de taal van de 21ste eeuw.’

10 landelijke kerken
‘Neem een vriend of kennis mee in die trein. Of stap zelf in, als je zelden of nooit met deze trein reist. Ontdek op die manier wat Pasen is.’ Dat is de bedoeling van de tien landelijke kerkgenootschappen die deze actie van harte ondersteunen.
De Oud-Katholieke aartsbisschop van Utrecht, Joris Vercammen verwoordt het als volgt: ‘Als gelovigen dit boekje lezen voor hun eigen bezinning, dan is het geloofsaspect van deze actie geslaagd. Als mensen het boekje doorgeven aan anderen en hen uitnodigen, dan is het getuigenisaspect geslaagd. Komen die mensen dan ook nog naar onze vieringen dan is de hele campagne geslaagd.’

Alle informatie is te vinden op de speciale website www.intercitypasen.nl. Daar kan ook het boekje worden besteld.