Solidariteitsbezoek Oekraïne

Ds. Karin van den Broeke (voorzitter van de synode van de Protestantse Kerk in Nederland), Anglicaans bisschop Christopher Hill (voorzitter van de Europese Kerkenconferentie) en dr. Olav Fykse Tveit (algemeen secretaris van de Wereldraad van Kerken) brengen deze week vanaf afgelopen maandag een bezoek aan Oekraïne. Met het bezoek willen de kerkelijke leiders bijdragen aan het proces van vrede in het verscheurde land op de grens van Europa en Azië.

‘We hopen dat dit bezoek gezien wordt als een uitdrukking van gebed van de oecumenische familie en als stap naar gerechtigheid en vrede voor de mensen in de Oekraïne’, aldus Tveit.

Op het programma staan ontmoetingen met de leiding van de Oekraïnse Orthodoxe Kerk (onder het patriarchaat van Moskou), die formeel lid is van de Wereldraad en met afgevaardigden van andere kerken en religieuze gemeenschappen. Daarnaast zullen er ook gesprekken zijn met politieke leiders.

Georges Lemopoulos, betrokken bij de leiding van de Wereldraad van Kerken, heeft onlangs een verklaring namens de Wereldraad naar buiten gebracht, waarin het staakt-het-vieren wordt verwelkomd.

De situatie in Oekraïne is zorgelijk. Vandaar dat de stichting Communicantes, de Vrije Universiteit en de Protestantse Theologische Universiteit Amsterdam (leerstoel “Orthodoxie en vredesopbouw”) een publieksdag organiseren op 4 april in Tilburg over het thema ‘De kerken en de oorlog in Oekraïne’.