Veilige Kerk start actieprogramma preventie

Veiligheid is helaas ook in kerken niet vanzelfsprekend. Jaarlijks ontvangen meldpunten tientallen meldingen van seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag. Veilige Kerk heeft een projectplan ontwikkeld om seksueel misbruik in de kerken verder terug te dringen. Met dit plan wil Veilige Kerk bereiken dat kerkelijke gemeenten daadwerkelijk stappen zetten om veilige kerk te worden en te blijven. Om die veiligheid te bereiken is een cultuurverandering en duurzame inbedding van preventie noodzaak.

Op het Actieprogramma staan onder andere een landelijke conferentie, bijeenkomsten van kerkleiders, ontwikkelen van materialen en een lotgenoten dag gepland.

Samenwerking

Veilige Kerk voert dit Actieprogramma uit in samenwerking met de meldpunten die bij Veilige Kerk zijn aangesloten en hun achterliggende kerken. Daarnaast zullen de maatschappelijk partners uit de klankbordgroep van Veilige Kerk er nauw bij betrokken worden. Ook de Raad van Kerken in Nederland maakt deel uit van deze klankbordgroep.

Subsidie

Voor de uitvoering van dit plan heeft Veilige Kerk subsidie ontvangen voor de jaren 2024 – 2026 van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW)

Een samenvatting van het projectplan is te vinden op veiligekerk.nl.

Veilige Kerk is een initiatief van drie meldpunten: SMPR, Meldpunt Misbruik en Stichting Evangelisch Meldpunt.