We shall overcome! Zingen en bezinnen ‘na de komma’

Op zaterdag 21 oktober, tijdens de vierde editie van het Inspiratiefestival Terschelling, organiseert de Raad van Kerken een interactief programma van gospelzang en debat. Daarin wordt de rol van de kerken in de verwerking van het slavernijverleden nader onderzocht.

Eind 2022 bood premier Rutte excuses aan voor de rol van de Nederlandse staat aan het slavernijverleden. Die excuses vormden, zo zei hij, geen punt maar een komma. Wat is er inmiddels gezegd en gedaan na die komma? En wat moet er nog gebeuren?

Musicalperformer en vocal coach Jeannine La Rose zingt met het publiek gospels waarin de spiritualiteit en veerkracht van tot slaafgemaakten doorklinken. Bianca Groen-Gallant en Geert van Dartel nemen de festivalgangers mee in de vragen en uitdagingen waar kerken voor staan als het gaat om onder andere de bestrijding van racisme. Aan de hand van prikkelende stellingen vindt hierover onder leiding van Christien Crouwel een dialoog plaats.

Het programma vindt plaats op zaterdag 21 oktober van 14.30 – 16.45 uur, in kerkgebouw ET 10, Heereweg 40 in Midsland.

Bianca Groen-Gallant is voorzitter van de werkgroep Heilzame verwerking slavernijverleden. Geert van Dartel en Christien Crouwel zijn respectievelijk voorzitter en secretaris van de Raad van Kerken in Nederland.