Mystery Guest helpt kerken te groeien in gastvrijheid

Hoe gastvrij is de kerk in Nederland? Dat hoopt Alpha Nederland uit te vinden met Project Mystery Guest. Dit jaar kunnen kerken ontdekken hoe gastvrij zij zijn en welke groeikansen er liggen. Alpha Nederland geeft kerken dit jaar de kans om door een mystery guest bezocht te worden. Kerkleiders kunnen hun gemeente of parochie hiervoor aanmelden via alphanederland.org/mystery-guest. De mystery guests bezoeken onaangekondigd een dienst of viering en rapporteren hun ervaringen op het gebied van gastvrijheid.

Dorine Sommer, projectleider Project Mystery Guest vanuit Alpha Nederland: ‘Gastvrijheid is een van de belangrijkste waarden van de kerk. Vanuit Alpha Nederland ondersteunen we kerkleiders in het bezinnen op de plek van missie in de gemeente. Daar komt automatisch een thema als gastvrijheid bij kijken. Met dit project helpen we kerkleiders om vanuit de ogen van een gast naar de staat van gastvrijheid te kijken én te zien waar de kansen voor groei liggen.’

Inhoudelijke inzichten

Elke kerk die bezocht wordt door een mystery guest, ontvangt een uitgebreide rapportage en handvatten om aan de slag te gaan met het thema gastvrijheid in hun kerk. De resultaten van deze bezoeken zijn momentopnames. Project Mystery Guest is daarmee geen wetenschappelijk onderzoek, maar geeft interessante en inhoudelijke inzichten over de gastvrijheidscultuur binnen de kerk in Nederland.

Ervaring pilotkerk

Steven Parmentier is voorganger van Open Hof Hillegom, een van de kerken die in de pilotfase van dit project bezocht is door een mystery guest. ‘De rapportage was grotendeels bemoedigend en bood op een aantal punten een fris perspectief. We gebruiken het als handvat om met de gemeente het thema gastvrijheid verder vorm te geven.’

Trendrapport

De resultaten van alle reportages worden door Alpha Nederland in het najaar geanalyseerd om opvallende elementen te ontdekken en een trendrapport samen te stellen. In november organiseert Alpha Nederland een inspiratie-evenement voor kerkleiders rondom het thema gastvrijheid. In dit evenement onder de noemer ‘De Kansen voor de Kerk’ wordt aandacht besteed aan de bevindingen en denken deelnemers na over de cultuur in en de kansen voor hun kerk.