Divaligroet

De contactgroep hindoes-christenen brengt een divaligroet. Kerken en parochies die actief zijn in een omgeving waar hindoes wonen kunnen deze groet overbrengen ter gelegenheid van het Divalifeest. Het Divalifeest valt dit jaar op 4 november 2021.

De nacht van het zinsbedrog heeft geen deel in Rama, die de zon, waarheid, en de combinatie van bewustzijn en geluk zelf is. Hij is de gezegende Heer wiens gehele wezen Licht is (Ramcharitmanas, Balakanda 115, 3).

Op 4 november ontsteken veel hindoes tijdens Divali op een groot aantal plaatsen olielampjes aan, de zogenaamde diya’s. Het Divalifeest wordt in de donkerste maanden gevierd en stelt licht centraal. Het afgelopen jaar zal vanwege de corona beperkingen, verlies van inkomen, gezondheid, of van geliefden door velen ervaren zijn als een periode van duisternis. Regelmatig heeft de vraag geklonken: is er licht aan het einde van de (corona-)tunnel?

Het Johannesevangelie spreekt over Jezus als het Licht dat naar de wereld kwam. De wereld wordt afgetekend als een plaats waar duisternis heerst; het Licht is gekomen om de mensen te verlichten. De bovenstaande tekst uit het Ramcharitmanas getuigt ervan dat in uw traditie het goddelijke ook wordt vergeleken met het Licht of dat het goddelijke als het Licht zelf wordt beschouwd.

Divali viert de overwinning van het Licht op de duisternis. Dat inzicht mogen we met elkaar delen, vieren, en doorgeven. Moge het Licht u en ons verlichten en een teken van hoop zijn voor de toekomst.

Wij wensen u een Shubh Divali!

Divaligroet downloaden