Mega databank islam-christendom gelanceerd

Het gehele archief van het tijdschrift Begrip Moslims-Christenen, dat van 1974 tot 2016 werd uitgegeven, is gedigitaliseerd en toegankelijk gemaakt. Deze mega-databank is voor iedereen te raadplegen via www.archiefbegripmoslimschristenen.jouwweb.nl

Het archief van het tijdschrift Begrip Moslims-Christenen wil vanuit de Rooms Katholieke Kerk in Nederland en Vlaanderen en vanuit de Protestantse Kerk in Nederland meer onderling begrip kweken tussen moslims en christenen. Het roept gelovigen van beide godsdiensten op tot ontmoeting met respect en behoud van eigen identiteit.

Betrouwbare informatie

Begrip was gedurende decennia een toonaangevend blad in Nederland op het terrein van interreligieuze dialoog. Het format van Begrip paste echter steeds minder in deze tijd van snelle media, waarbij de actualiteit het achtergrondnieuws verdringt. Het blad stopte, maar de behoefte aan betrouwbare informatie op het terrein van islam en christendom en dialoog en samenwerking tussen moslims en christenen bleef. De redactie besloot daarom alle uitgebrachte nummers van Begrip op een website te plaatsen. Daarmee wordt een omvangrijke hoeveelheid informatie voor een breed publiek digitaal toegankelijk.

Belicht vanuit beide tradities

Het archief wordt van harte aanbevolen bij iedereen die geïnteresseerd is in islam en christendom en in ontmoetingen tussen moslims en christenen. Ook voor onder meer politici, journalisten, docenten en studenten is het archief een handige vraagbaak. Tal van onderwerpen uit beide godsdiensten passeren er de revue, vaak belicht vanuit beide tradities: vasten, bedevaart, bijbel, koran, barmhartigheid, medische ethiek, humor, feminisme, jongeren, mystiek, schuld en vergeving, rouw, seksualiteit, enz.

Berry van Oers

Op bijgaande foto de redactie van Begrip tijdens de laatste redactievergadering met staand v.l.n.r. Nico Landman, Alper Alasag, Ton Crijnen, Hans Haafkens, Simon Lambregs en Berry van Oers. Zittend v.l.n.r. Esther Struikmans, Piet Reesink en Gé Speelman.