Schuldbelijdenis tijdens Kristallnachtherdenking

Op 8 november 2020 om 16:00 uur werd de jaarlijkse Nationale Kristallnachtherdenking gehouden. De herdenking werd live uitgezonden vanuit de Rav Aron Schuster synagoge in Amsterdam. Scriba René de Reuver sprak tijdens deze herdenking een schuldbelijdenis uit. Voor de tekst van de schuldbelijdenis kunt u de brochure downloaden via de link onderaan deze pagina.

In de nacht van 9 op 10 november 1938 werden in Duitsland duizenden synagoges en winkels van Joden vernield. Tijdens deze door de nazi’s georganiseerde pogrom, die de geschiedenis in zou gaan als de Kristallnacht, kwamen bijna 100 Joden om. Zoals ieder jaar herdenkt het Centraal Joods Overleg (CJO) deze massale uitbraak van antisemitisme, die de voorbode was van Hitlers pogingen het Joodse volk te vernietigen.

Dit jaar kon de herdenking alleen online worden bijgewoond. U kunt de livestream alsnog bekijken via YouTube.

Lees de brochure van de Protestantse Kerk. Hierin is opgenomen de verklaring van de Protestantse Kerk aan de Joodse gemeenschap in
Nederland aan, met vervolgens een toelichting daarop. Er is een kort artikel over excuses vragen en schuld belijden. Het geheel wordt in een historisch kader gezet, waarbij gekeken wordt naar de rol van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden, de voorlopers van de Protestantse Kerk in Nederland, in en direct na de Tweede Wereldoorlog ten aanzien van de Jodenvervolging.