Wereldvluchtelingendag

Vluchtelingenkampen Griekenland

Op zaterdag 20 juni 2020 is het Wereldvluchtelingendag. Een mooie dag om speciale aandacht te besteden aan vluchtelingen in Nederland. Wat doet jouw parochie/gemeente? En wat kun jij doen?
Hier volgen een aantal activiteiten die op 20 juni aanstaande op verschillende plaatsen in het land worden georganiseerd.

Bakkie doen?!

Net zoals voorgaande jaren komen vluchtelingen deze dag graag in contact met de gewone Nederlander door het aanbieden van een bakkie en een gesprek. Omdat een fysieke ontmoeting in de huidige situatie niet mogelijk is gaan vluchtelingen een virtueel bakkie doen. Je kunt je inschrijven voor een 1 op 1 zoomsessie van 15 minuten met een vluchteling. Deze gesprekken vinden plaats op 20 juni tussen 11.00-13.00. Daarnaast kun je op 20 juni van 10.00-10.30 een livestream bijwonen waarin 3 vluchtelingen de hoofdrol spelen. Kijk op de Facebookpagina van Vluchtelingenwerk voor meer info!

Wake in de Bethelkerk Den Haag

Op 20/21 juni 2020 van 12 tot 12 uur vindt de eerste editie plaats van de 24-uurs wake voor vluchtelingen in het Haagse buurt-en-kerkhuis Bethel, het decor van het spraakmakende kerkasiel. Thema is dit jaar: Kinderen eerst. Je kunt het doorlopend programma van vier- en inspiratiemomenten, informatie en dialoog via een livestream en videomeetings meemaken. Die vind je op wakevoorvluchtelingen.nl, met meer informatie en de livestream. Waak mee!

Deel je cake!

Kerk in Actie roept op om speciaal op wereldvluchtelingendag een vriendelijke groet te brengen aan vluchtelingen in je buurt. Toon je betrokkenheid op Wereldvluchtelingendag. Bak een cake, appeltaart of cupcakes, en breng die bij een vluchteling of migrantengezin bij jou in de buurt. Of geef het af bij het AZC (dan even bellen van tevoren). Vraag je gemeenteleden, vrienden, kennissen, mee te doen. Maak alsjeblieft ook een foto van je cake en stuur die naar info@kerkinactie.nl

Podcasts en noodpakket in Rotterdam

Elk jaar komen Theater Rotterdam en de Pauluskerk met een uitgebreid, theatraal programma rondom de vluchtelingenproblematiek. Dit jaar vanwege Corona voor een groot deel online: drie podcasts belichten de moeilijke, kwetsbare positie van mensen op de vlucht. Ook gaan we op Wereldvluchtelingendag ont-hamsteren: op zaterdag 20 juni kunt u een noodpakket inleveren bij de Pauluskerk voor een vluchteling zonder geld of rechten. Doneren kan ook. Bekijk de podcasts.