Liturgiesuggesties herdenken omgekomen vluchtelingen

De Churches’ Commission for Migrants in Europe (CCME) in samenwerking met de Council of European Churches (CEC) doet ook dit jaar weer een oproep om tijdens de zondag het dichtst bij Wereldvluchtelingendag (dit jaar dus zondag 21 juni) de vluchtelingen te gedenken die tijdens hun vlucht naar veiligheid zijn omgekomen, veelal aan de buitengrenzen van de Europese Unie. Volgens cijfers van het IOM e.a. verloren sinds het jaar 2000 meer dan 30.000 mensen het leven tijdens hun vlucht, verdronken in de Middellandse Zee of gestikt in containers en vrachtwagens. Aandacht wordt ook gevraagd voor de situatie aan de Turks-Griekse grens, op het eiland Malta, en in Libië.

Meer informatie in deze brief van secretaris-generaal dr. Torsten Moritz van de CCME en secretaris-generaal dr Jørgen Skov Sørensen van de CEC aan de lidkerken en organisaties verbonden aan de CCME en CEC, d.d. 5 juni 2020.

Materiaal ter voorbereiding

• Kerk in Actie, de diaconale organisatie van de Protestantse Kerk in Nederland, biedt gebedsteksten aan en tevens de mogelijkheid om online liturgisch materiaal te bestellen.
  • De Stichting GAVE organiseert een Vluchtelingengebedsweek; daarvoor is online een pakket materiaal te bestellen.
  • Op de website van Inlia zijn diverse achtergrondartikelen te vinden.