Reflecties op het Haagse kerkasiel

Op 30 januari 2019 eindigde in de Haagse Bethelkapel een non-stop kerkdienst van 97 dagen, die als doel had een veilige plek te bieden aan het met uitzetting bedreigde gezin Tamrazyan.

Precies een jaar later, op 30 januari 2020, vond op dezelfde plek de presentatie plaats van het boek ‘Dat wonderlijke kerkasiel’.

Het boek beschrijft allereerst de feiten en gebeurtenissen van dit kerkasiel, dat uiteindelijk eindigde met een kinderpardon. Daarnaast laat het boek zien wat ‘dit wonderlijke kerkasiel’ en de doorgaande viering deed met voorgangers en kerkgangers, en doordenkt wat kerk en theologie hiervan kunnen leren. In woorden en beelden roept het bovendien de saamhorigheid en sfeer in herinnering.

Ten minste twaalfduizend kerkgangers woonden de doorgaande viering bij. Onder hen tal van mensen die al jaren niet meer in een kerk waren geweest of zelfs nooit eerder een dienst hadden bezocht. ‘Als dit de kerk is, wil ik erbij zijn!’ klonk het van vele kanten. Of: ‘Zo zou de kerk van mij altijd mogen zijn.’

Op de goed bezochte middag namen drs. Karel Jungheim, namens de Protestantse Kerk in Nederland, en ds. Christien Crouwel, namens de Raad van Kerken, het boek in ontvangst.

Christien Crouwel refereerde daarbij aan de lange geschiedenis die de Raad heeft met de thematiek van kerkasiel en haalde enkele passages aan uit de brochure ‘Overwegingen rond kerkasiel’ die de Raad in 2004 uitbracht. Ze noemde het geboden kerkasiel aan de familie Tamrazyan ‘een waarachtige daad van geloof’.

“Ik heb het geboden kerkasiel verstaan als een zeer waarachtige daad van geloof, als antwoord op de oproep die opklinkt uit de Schriften om elkaars naasten te zijn. Dat indringende appel dat al gedaan wordt in de eerste hoofdstukken van Genesis, als God aan Kaïn vraagt: ‘Waar is je broer?’ Dat is geen neutrale vraag, maar een vraag die om rekenschap vraagt en die ook aan ons gesteld wordt. Aan u en mij persoonlijk, maar ook aan ons als samenleving. Hoe gaan wij om met de mooie, maar vaak ook zo moeilijke verantwoordelijkheid die wij hebben elkaars naaste en helper te zijn?”

Na de boekpresentatie werd de tentoonstelling geopend met werken van Hansa (Hans Versteeg), de schilder van Madonna del Mare Nostrum, het schilderij dat iconisch werd voor het kerkasiel.

• De hele toespraak van Christien Crouwel kunt u hier lezen
  • De woorden die Karel Jungheim uitsprak zijn ook te lezen.
  • Willem van der Meiden en Derk Stegeman (red), Dat wonderlijke kerkasiel. De non-stop viering in de Haagse Bethelkapel. Uitgeverij Skandalon, 2020.

Foto: Aanbieding boek aan Christien Crouwel en Karel Jungheim (PKN).
Fotograaf: Jan Grotendorst