Terugblik Werkdag Geloven voorbij grenzen

Ruim 75 mensen kwamen op de zaterdag 23 november 2019 in de Bergkerk in Amersfoort bij elkaar op de Werkdag ‘Geloven voorbij grenzen’: vrijwilligers, beroepskrachten en overige geïnteresseerden vanuit de kerken, die zich inzetten voor en met vluchtelingen in Nederland.

Ineke Bakker presenteerde de nieuwe brochure van de Raad van kerken ‘Geloven voorbij grenzen’ die onlangs verscheen: ondanks vragen en zorgen die er ook in de kerken leven over de komst van vluchtelingen naar Nederland, is het uitgangspunt van de Raad dat ieder mens recht heeft op een menswaardig bestaan. Daar komen kerken op verschillende manieren voor op: via gesprekken met de overheid, kerkasiel, ondersteuning van mensen zonder papieren, of ook maatjesprojecten voor mensen met een verblijfsstatus.

Prof. dr. Fred van Iersel hield een presentatie met een sterk pleidooi voor inzet van de kerk voor zowel vluchtelingen als ook mensen in Nederland die rond armoedegrens leven. Ineke Bakker vertelde over het kerkasiel en hoe dit leidde tot het Kinderpardon, maar ook tot brede gemeenschap binnen en buiten de kerk. Julia Shamojan ontroerde met haar verhaal over aankomst en integratie in Nederland en hoe vrijwilligers vanuit kerken hier behulpzaam waren. In verschillende workshops in de middag konden de aanwezigen over allerlei onderwerpen verder in gesprek. Het was een boeiende en inspirerende dag!

Materiaal

Ter inspiratie onderstaand gedicht:

Noem mij geen vreemdeling

Mijn woorden klinken vreemd,
maar mijn gevoelens zijn dezelfde
als die van jou.

Noem mij geen vreemdeling:
Ik wil mensen dicht bij me,
omdat het zo koud is en kil
diep in mijn hart.

Noem mij geen vreemdeling:
de grond waarop wij lopen is dezelfde,