Publiekslezing Aram I in Utrecht

Eén van de internationaal meest toonaangevende kerkleiders van onze tijd houdt op woensdag 2 oktober een publiekslezing in Utrecht. Zijne Heiligheid Aram I, Catholicos van het Grote Huis van Cilicië spreekt over actuele uitdagingen voor kerken en christenen in het Midden-Oosten.

Als voormalig moderator van de Wereldraad van Kerken heeft de Armeens-Orthodoxe aartsbisschop een enorme ervaring opgebouwd in de interreligieuze dialoog en het oecumenische werk aan vrede en verzoening. Op dit moment bekleedt hij functies in de Raad van Kerken van het Midden-Oosten.

In zijn lezing bespreekt Z.H. Aram de situatie van christenen in het Midden-Oosten en benadrukt hij hun maatschappelijke bijdrage in heden en verleden. Hij zal ingaan op de grote uitdagingen waarmee kerken vandaag worden geconfronteerd, gezien hun minderheidspositie, groeiende emigratie en grotere politieke druk.
Volgens Z.H. Aram hebben kerken de plicht om lokaal te werken aan een vreedzaam en respectvol samenleven met de islam. Hij roept westerse politici en christenen en moslimleiders in het Midden-Oosten op om te pleiten voor een blijvende christelijke aanwezigheid in het Midden-Oosten.

Catholicos Aram komt uit Libanon naar Nederland voor een officiële ontvangst door de oud-katholieke Aartsbisschop van Utrecht, mgr. dr. Joris Vercammen. De oud-katholieke kerken van de Unie van Utrecht voeren al enige jaren vriendschappelijke bilaterale gesprekken met de Armeense Kerk.

De lezing van Z.H. Aram is getiteld The Challenges Facing the Christian Communities in the Middle East en is op woensdag 2 oktober om 20.00 uur in congrescentrum In de Driehoek, Willemsplantsoen 1c te Utrecht.
Avondvoorzitter is prof. dr. Peter-Ben Smit. De voertaal is Engels.
Voorafgaand bent u om 19.00 uur welkom om oecumenische vespers in de Gertrudiskathedraal mee te vieren.

Foto: Aram I (https://en.wikipedia.org/wiki/en:Creative_Commons)