Verras vluchtelingenkinderen in Nederland

Vluchtelingenkinderen in Nederland hebben het niet makkelijk. Op een asielzoekerscentrum (azc) is de angst voor oorlog vervangen door onzekerheid over de toekomst. Er verblijven op dit moment ongeveer 4.500 kinderen tot 11 jaar in een azc. Stichting GAiN en Gave willen hen opvrolijken met een rugtas vol verrassingen. Scholen, kerken of particulieren bestellen rugtasjes en vullen die met speelgoed en schrijfwaren. Rond de kerstvakantie worden de rugtasjes op verschillende azc’s in Nederland uitgedeeld.

De kinderen vullen de tasjes met speelgoed en schrijfwaren, zoals een autootje, popje, kleurboek en potloden. Ze geven daarmee steun aan kinderen die in totaal andere omstandigheden leven dan zij. Een meisje van negen jaar vertelde ons: “Ik heb meegedaan met de actie omdat wij heel veel speelgoed hebben en zij bijna niets. Dus als wij ze speelgoed geven, hebben zij ook wat op mee te spelen. Dat is fijn voor hen en omdat ze gevlucht zijn en misschien veel dingen van hen weg zijn.”

Het inleveren van de tasjes kan op diverse plaatsen in Nederland. De stichtingen regelen vervolgens het uitdelen van de rugtasjes aan de kinderen op de azc’s. Een vrijwilliger die meehielp tasjes uitdelen vertelde: “Toen ik na het uitdelen weer op de begane grond kwam, was er bijna geen doorkomen aan. De hele gang zat vol met kinderen die vol trots hun tasjes (met inhoud) aan elkaar lieten zien, om vervolgens gezamenlijk hiermee te spelen.”

Informatie:
Inleverpunten: Amsterdam, Creil, Eindhoven, Groningen, Nunspeet, Overberg, Sleeuwijk, Sneek, Waarde, Zegveld, Zuidland en Zutphen.
Kosten: 3 euro per tasje
Tijd: augustus-november
Informatiewww.gave.nl/rugtasactie

Over Stichting GAiN
GAiN bestaat om de liefde van God te laten zien, met hart en handen, aan mensen wereldwijd die lijden en in nood zijn. GAiN gelooft dat hulp aan mensen in nood een integraal onderdeel van de missie van God is. GAiN richt zich daarbij op (nood)hulp en wederopbouw en wil daarnaast bewustwording creëren om het geloof handen en voeten te geven. Kijk voor meer informatie op www.gainhelpt.nu.

Over Stichting Gave
Stichting Gave is een interkerkelijke organisatie voor het werk onder vluchtelingen en asielzoekers in Nederland. Gave verlangt ernaar dat de vluchteling die naar ons land komt, wordt gezien en geliefd. Gave maakt kerken en christenen bewust van de bijbelse roeping om ‘de vreemdeling’ gastvrij te ontvangen. Gave inspireert, traint en ondersteunt vrijwilligers om contacten op te bouwen met vluchtelingen en hen Gods liefde te laten zien. Kijk voor meer informatie op www.gave.nl.

Afbeelding: persbericht GAiN/Gave.