Vasten in de Veertigdagentijd

Een sobere maaltijd met eigen gebakken brood is vaak de basis. Maar een mens leeft niet van brood alleen. Op de vernieuwde website van www.sameneerlijketen.nl bij de Veertigdagentijd staan recepten voor een woestijnsoep, bonengerechten en andere voorbeelden met soms Bijbelse, maar vooral ingrediënten van het seizoen om de smaak van geloof op het spoor te komen. Een spoor met aandacht voor hongersnood en de schepping die zucht.

Veertigdagentijd
De PKN-kerk in Almen besloot om het boeket in de kerk, dat na de viering naar een zieke of jarige gaat, in de Veertigdagentijd te vervangen door een voedselpakket van de Wereldwinkel. Dat betekent tevens een duurzame vorm van diaconie aan de schepping. In kloosters werden van oudsher geen bloemen gebruikt in deze periode en zweeg het orgel. Wilt u toch liturgische schikkingen maken met takken en bloemen van het seizoen: kijk dan op www.symbolischschikken.nl De website biedt een groot aantal voorbeelden  aan de hand van thema’s en Bijbelteksten die in dit C-jaar gelezen worden in katholieke en protestante kerken.

Groene websites van de Raad van Kerken
www.kerkenmilieu.nl