Hedendaagse kunstpelgrimage

Zeven Nederlandse en zeven internationale kunstenaars verbeelden het lijden van Jezus en van mensen in onze tijd. Langs de kunstwerken loopt een pelgrimsroute, een kruiswegstatie, van Aswoensdag (6 maart) tot Pasen (22 april). Deze internationale Art Stations of the Cross vindt – na edities in Londen, Washington DC en New York – plaats in het hart van Amsterdam van 6 maart – 22 april 2019..

De oude spirituele traditie van het lopen van de kruisweg ontstond in de vierde eeuw in Jeruzalem, kwam in de middeleeuwen naar het Westen, en krijgt nu een nieuwe vorm waarbij religieuze en seculiere locaties hun deuren openen voor hedendaagse beelden, schilderijen, foto’s,  installaties, soundscapes, en augmented reality, locaties zoals de Nicolaaskerk, Sant’Egidio, de Allemanskapel, de Singelkerk, Paradiso, Museum Ons’Lieve Heer op Solder en het oudste gebouw van de stad, de Oude Kerk. Naast de route is er een uitgebreide randprogrammering.

De kruiswegstaties roepen vragen op, over lijden, passie, compassie en gerechtigheid. Drie kunstwerken zijn speciaal voor deze contemplatieve pelgrimage gemaakt. Onder de deelnemende kunstenaars zijn Hansa Versteeg, G. Roland Biermann, Güler Ates, Erica Grimm, Arent Weevers en Giorgio Andreotta Calo.

Art Stations of the Cross heeft in Amsterdam als thema Troubled Waters. Amsterdam is via het water verbonden met de wijde wereld. Water is zowel de plaats van wonderen als traumatische ervaringen. De kunstwerken zorgen voor een uiterst actuele invulling van een eeuwenoud thema.

“Ik hoop dat u als bezoeker als pelgrim op pad gaat, op zoek naar medemenselijkheid en compassie, op zoek naar meer, naar meer liefde en meer God. Pelgrims gaan op stap zonder dat zij weten wat hun te wachten staat. Ze laten zich verrassen, staan open voor nieuwe inzichten en laten zich corrigeren” zegt initiatiefnemer Marleen Hengelaar-Rookmaker (ArtWay).

De route Art Stations of the Cross is gratis toegankelijk. Info in Nederlands en Engels. Organisatie: Stichting ArtWay, Visio Divina, Protestantse Kerk Amsterdam; informatie: www.artstations.org

foto: Lifeboat 3 van Erica Grimm; fotograaf Sharon Huget