Groene advent en kerst?

Advent is begonnen. Kunnen we een steentje bijdragen om de aarde  te vergroenen? Groen is de kleur van leven, van hoop. Traditioneel is de versiering in de kerk in deze tijd een groene krans. Variaties daarop met ‘groene materialen”, takken en andere seizoens-materialen uit de tuin vindt u op www.symbolischschikken.nl. De site verwijst ook naar suggesties die door de Protestantse Kerk in Nederland en anderen worden gegeven.

De website  www.sameneerlijketen.nl  is op eigen wijze bezig met een transitie. U vindt er eenvoudige recepten met ingrediënten die passen bij het seizoen en de thema’s van het kerkelijk jaar onder Advent/Kerst en Winter.

Voor bijpassende teksten, gedichten of verhalen kunt u snuffelen op www.scheppingvieren.nl. In de Achterhoek verzorgen op – oecumenische wijze – de  predikant Eveline Struijk uit Eibergen- Rekken, samen met pastoraal werker Marga Engelage  inspirerende teksten voor elke dag in de Advent tot en met 6 januari. U kunt zich daarvoor  aanmelden bij oikomenenachterhoek@gmail.com.

Met deze groenwebsites en de website www.kerkenmilieu.nl proberen we ons steentje bij te dragen om elkaar te inspireren tot zorg voor de aarde, als christen, als mens, in verbondenheid met anderen, met de aarde. Een invulling van het Klimaatakkoord van Parijs op eigen wijze.

Tini  Brugge, contact groene websites Raad van Kerken