Lutheranen pleiten voor staakt-het-vuren in Jemen

De Lutherse Diaconie in Amsterdam vindt dat de Verenigde Naties zich in moet zetten voor een staakt het vuren zodat hulporganisaties de mogelijkheid hebben voedsel en medicijnen in Jemen te leveren. Dit om te voorkomen dat door de oorlog in Jemen een hele generatie kinderen – 5.2 miljoen volgens de organisatie Save the Children – de hongerdood sterft. Bovendien dreigt acute  hongersnood voor ruim 11 miljoen Jemenieten. De vertegenwoordigers van Lutherse Wereldfederatie (LWF), Kerk in Actie en de Wereldraad van Kerken is vanuit Amsterdam verzocht dit pleidooi in de VN-vergadering te steunen. Van Martin Junge, algemeen secretaris van de LWF werd onmiddellijk bericht ontvangen dat hun bij de VN aanwezige staf druk probeert uit te oefenen.

Hanne Wilzing (algemeen secretaris van de Lutherse Diaconie): “De betrokkenheid van de Diaconie is ontstaan toen, An van der Sluis, lid van de Werkgroep Buitenland van de Diaconie in november 2017 het nieuws over de situatie in Jemen nauwlettend begon te volgen. Toen de cijfers van Save the Children bekend werden, is in overleg met de president van de Evangelisch-Lutherse Synode in de Protestantse Kerk in Nederland onmiddellijk besloten tot actie onder het motto ‘wie één kind redt de hele wereld’. We konden niet zwijgen. We blijven de ontwikkelingen in Jemen volgen en hopen, dat inderdaad een staakt het vuren kan worden bereikt.”

Foto: Martin Junge (Albin Hillert/WCC)