Camino van Lage Landen

Het Genootschap van Sint Jacob, de vereniging van mensen met belangstelling voor pelgrimages naar Santiago de Compostella, heeft diverse etappes georganiseerd van een ‘Camino der Lage Landen’. In het blad Woord en Dienst doet Dick Vos, freelance journalist, daarvan verslag.

De etappes vinden vrijwel elk weekend plaats in verschillende delen van Nederland. Wie wil, kan meelopen. Een paar maanden geleden is deze camino van start gegaan in zuid-Nederland. De bestemming is Sint-Jacobiparochie in Noordwest-Friesland. Voor de gelegenheid is die plaats omgedoopt tot Santiago aan het Wad. Op 25 juli komen drie wandelroutes in deze plaats bij elkaar en twee fietsroutes.

Dick Vos wijst er in het artikel op dat pelgrimeren helemaal in is. Hij wijst op de officiële cijfers van Santiago de Compostella, waar in 2017 voor het eerst meer dan 300.000 pelgrims aankwamen lopen. Dick Vos analyseert motieven en schrijft onder meer: ‘Vaak lijkt achter de motieven een besef van transcendentie schuil te gaan (….). De mens heeft zich daaraan over te geven op een of andere manier, want ingaan tegen de maatslag van het al is zinloos. De traagheid en het meditatieve ritme van het lopen is een manier om terug te vinden waar het uiteindelijk om gaat in het leven: terug naar de kern, back to basic’.