Prinses Beatrix plant boom

Tijdens de nationale boom- feestdag woensdag 14 maart plantte prinses Beatrix een konings- linde in het Griftpark in Utrecht. Het evenement was geor- ganiseerd door In Vrijheid Verbonden, het intercultureel platform dat zich sterk maakt voor democratie.

Namens de Raad van Kerken was vice-voorzitter Kees Nieuwerth aanwezig. Raadslid Joris Vercammen en Berry van Oers, secretaris van de Beraadgroep Interreligieuze Ontmoeting, waren er vanuit In Vrijheid Verbonden. Van het project Groene Kerken namen Atie de Vos, Jan Vroonland, Hanna van der Horst en Marjolein Tiemens deel. Eerder op 22 januari kreeg prinses Beatrix tijdens een symposium van In Vrijheid Verbonden over duurzaamheid een koningslinde kadoo. De prinses beloofde toen de boom, een symbool van duurzaamheid, zelf te komen planten op boomfeestdag in Utrecht.

Om 11.00 uur arriveerde ze in het park opgewacht door vertegenwoordigers van jodendom, christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme en humanisme die betrokken zijn bij duurzame initiatieven. Faiza Oulahsen, activiste van Greenpeace, pleitte voor het ondernemen van zichtbare gezamenlijke acties. Boer en filosoof Jan Huijgen had daar wel oren naar. “Wij willen jongeren bewust maken van de samenhang van klimaat, voedsel en landbouw”, zei hij. Atie de Vos van het project Groene Kerken nam voortaan de trein in plaats van het vliegtuig bij buitenlandse reizen. Haar collega Jan Vroonland viel haar bij. “De vervuiling door plastic is een wereldprobleem waaraan we kortbij zelf meteen iets kunnen doen”, zei hij. Marjolein Tiemens van de Groene Kerk St. Petrus’ Banden uit Driebergen zei dat ze de relaties tussen mens en aarde onder de aandacht wil brengen. Ze richtte er een bedrijfje voor op onder de naam ‘Groen Geloven’. Michael Ritman, voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland, vertelde over de stroomstoring die hij pas geleden in Amsterdam meemaakte. Ritman: “Je realiseert je dan hoe vanzelfsprekend je het vind dat alles functioneert”. Boeddhist Matthijs Schouten benadrukte dat het bij de inzet voor een duurzame samenleving vooral gaat om de vraag ‘wie wil je als mens zijn’. Joris Vercammen sloot daar bij aan. “Wellicht kunnen we ons in de komende tijd ook bezighouden met de ‘binnenkant’ van duurzaamheid”, stelde hij voor.

Samen met een aantal kinderen plantte de prinses de boom. De parkbeheerders gaven uitleg: “Als we kinderen bomen laten planten slaan we twee vliegen in één klap: kinderen helpen de gemeente bij het verbeteren van het milieu en de gemeente maakt kinderen bewust van het belang van bomen voor een gezond milieu.”

Prinses Beatrix was blij met alle initiatieven voor het verbeteren van het milieu. Ze deed mee aan het plantevenement om daarmee aandacht te vragen voor duurzaamheid. Om 12.00 uur vertrok de prinses. “Zorg goed voor het park en de boom”, zei ze toen ze in de auto stapte.

Foto: Prinses Beatrix vandaag bij aankomst in het Utrechtse park voor het planten van de koningslinde opgewacht door mensen die werken aan duurzaamheid, de parkbeheerders en kinderen.

Berry van Oers