Vrouw leidt mannencultuur

De Raad van Kerken van het Midden-Oosten (MECC) heeft voor het eerst in haar geschiedenis een vrouw als uitvoerend secretaris verkozen. Tijdens een bijeenkomst vorige maand in Beiroet (Libanon) is prof. dr. Souraya Bechealany unaniem gekozen in deze functie. Zij doceert theologie aan de Katholieke Universiteit van Beiroet. De keuze is opmerkelijk in een regio waar mannen vaak de publieke functies invullen. Souraya Bechealany maakt de periode vol, waaraan Michel Jalkh is begonnen. Jalkh is onlangs benoemd als universiteitsrector aan de Antonine Universiteit. Bechealany zal in ieder geval tot september 2020 de functie van uitvoerend secretaris bekleden.

De verkiezing van de nieuwe secretaris gebeurde in aanwezigheid van de belangrijkste christelijke richtingen in de regio, onder meer vertegenwoordigd door de Chaldeeuwse patriarch Louis Raphael Sako, de Syrisch-orthodoxe patriarch Ignatius Aphrem II en de Antiochisch-orthodoxe patriarch Youhanna X.

De Raad van Kerken sprak verder uit tijdens de ontmoeting:

1. Het belang van de christelijke aanwezigheid in de regio en de noodzaak de positie van de kerken te versterken,

2. De zorg over het conflict in Syrië; de voortdurende gewelddadigheden, vervolging en genocide tegen christenen in Irak, in het bijzonder in Mosul en de Ninevé Vlakte, en ook de terroristische acties in Egypte; alsmede de zorg over de vluchtelingencrisis in Libanon, Jordanië en Cyprus,

3. De noodzaak om de historische identiteit van Jeruzalem te handhaven als een stad open voor alle gelovigen van de drie monotheïstische religies en een afwijzing van Judaïsering,

4. Een hernieuwd appel om alle gegijzelde mensen vrij te laten, in het bijzonder bisschop Boulos Yazji en Youhanna Ibrahim van Aleppo en alle gegijzelde priesters,

5. Een veroordeling van het vervreemden van bezit van de kerk in Mardin en
Tur Abdin in Turkije en in Jeruzalem, en waardering voor de ruimte in Egypte om bouwactiviteit aan de dag te leggen.