Geloven in groen

Het interreligieuze initiatief om gezamenlijk aandacht te vragen voor duurzaamheid krijgt een vervolg. In Vrijheid Verbonden heeft op 22 januari in Tivoli Utrecht het milieu aan de orde gesteld vanuit vijf wereldreligies en levensbeschouwingen. Prinses Beatrix kreeg bij die gelegenheid een linde aangeboden als praktische uitwerking van waar de religies voor willen staan. Op woensdagochtend 14 maart zal de linde daadwerkelijk worden geplant in het Griftpark in Utrecht.

Het blad Kerk in Den Haag legt in een artikel uit hoe religies in de residentie de duurzaamheid invulling geven. De verschillende Haagse geloofsrichtingen geven samen invulling aan het project ‘Geloven in groen’. Ze proberen daarbij hun gebedshuizen milieuvriendelijker te maken. Het tijdschrift doet verslag van een gezamenlijke oriëntatie in de Al-Hikmah moskee in Den Haag.

Moslims, christenen en hindoes kwam samen in de Moerwijkse moskee om verder te spreken over het verduurzamen van hun gebedshuizen. Organisator was Initiatives of Change, een wereldwijd netwerk van mensen van verschillende levensovertuigingen met als doel zich in te zetten voor een betere wereld. De gemeente Den Haag steunt het initiatief. En op tafel lag ook een advies van het adviesbureau De Verbouwwinkel. Dit bureau heeft in 2017 een quick scan uitgevoerd in vijftien gebedshuizen met als doel het huidige energieverbruik in kaart te brengen en suggesties aan te reiken voor verandering.

Geloven van verschillende richtingen, zo legt Irene de Pous van Kerk in Den Haag uit, ontdekken veel overeenkomsten: het werken met vrijwilligers, het vaak beperkte budget, een achterban die je moet zien mee te krijgen en de grootte van de gebouwen. En misschien nog wel daaraan voorafgaand: ‘de religieuze inspiratie om te zorgen voor de aarde en alles wat daarop leeft’.

Floris Schuit van de Verbouwwinkel ontdekte bij de quick scan al snel dat velen veranderingen willen, maar dat het budget vaak een struikelblok is. ‘Daarom hebben we in onze adviezen duidelijk de investering steeds afgezet tegen de milieuwinst’.

Ismail Khallouki, bouwtechnicus van de as-Soennah moskee, wijst op het belang van bewustwording. In de moskee wordt de temperatuur en de verlichting gereguleerd en in de rituele wasruimte hangen A4-tjes die de moskeegangers oproepen om zuinig te zijn met water. Khallouki: ‘In de Koran staat dat je zo min mogelijk water moet verspillen’.

Veel religieuze tradities blijken overeenkomstige ideeën te hebben over de omgang met de natuur, zegt Irene de Pous in Kerk in Den Haag. Ze citeert de profeet Mohammed met een quote die christenen aan Luther doet denken: ‘Als het laatste uur aanbreekt, terwijl je een jong boompje naar de aarde draagt om het te planten, ga dan door en plant het’.

De gebedshuizen in Den Haag blijven met elkaar in gesprek. Zo ontstond het idee om elkaars tuinen te bezoeken en gedachten uit te wisselen over zonnepanelen. Jan Vroonland (Kerk in Actie) en Deniz Özkanli (Islamitische Stichting Nederland), die samenwerken in het project ‘Groene Kerken’, lieten alvast zien dat er nog veel stappen zijn die gebedshuizen kunnen nemen, van groen beleggen tot de inkoop van de juiste bloemen. Özkanli: ‘We moeten duurzaamheid niet als extraatje of luxe zien. Het zit in ons geloof ingebakken’.

Bovenstaande informatie gaat terug op Kerk in Den Haag en is in uitgebreide vorm ook te vinden op de website van Initiatives of Change.

Foto:
In Den Haag maakte men een scan van verschillende gebedshuizen (archieffoto van walk of peace in Den Haag)