Boom als basis schikking

De kerstboom heeft weliswaar een Germaanse achtergrond. En toch past de boom als symbool van leven ook in de Bijbelse traditie. Je komt de boom al aan het begin van de Bijbel tegen als boom van kennis en boom van leven. Het beeld van de boom die leven geeft keert terug in Openbaring, waarin de boom elke maand vruchten draagt die helend zijn.

Het is dan ook een passend thema om de boom als uitgangspunt te nemen voor een boekje (uitgever Kees Uitewaal van Docete spreekt bescheiden oer ‘een brochure’) waarin schikkingen worden aangereikt die passen bij de kerkelijke kalender, te beginnen bij advent en het kerstfeest. ‘Van kerstboom en kruishout tot levensboom’ heet de uitgave, waarin diverse mensen hebben meegewerkt die betrokken zijn bij het werk van de Raad van Kerken, Tini Brugge en Anita Westerhuis zijn als samenstellers op het omslag vermeld.

De uitgave begint met advent en kerst. Vanzelfsprekend komen den en spar daarin aan de orde; en ook ceder en cipres, hulst, hazelaar; om er een paar te nemen. Vervolgens loopt de uitgave verder in de lijn van het kerkelijk jaar en via pasen (met onder meer iep, es en esdoorn) gaat het naar pinksteren (kers, walnoot, vlier e.a.) Ook de perioden zomer en herfst komen in de uitgave naar voren en geven zo een complete cyclus, die je bijvoorbeeld heel goed bij het B-jaar van het oecumenisch leesrooster kunt gebruiken.

Kerst, het feest van de geboorte van de Heer, heeft natuurlijk een schikking met groene takken. Je kunt er in een kleine opstelling hyacinten in steken. De witte bloemen verbeelden het licht voor de mensen. De adventsperiode met vier adventszondagen heeft vier verbeeldingen van een kaars, die aan zijn basis wisselende takjes ziet verschijnen: de kronkelwilg (1ste advent), de gele kornoelje (2de advent), groene spar (3e advent) en rode takken (4e advent).

In een toelichting krijgt de lezer boeiende achtergronden over de symboliek. Weer een greep. Eerst bij hulst: ‘Hulst hoort bij het Kerstfeest. Het is een groen blijvende boom. Door haar puntige blad met stekels en rode bessen is ze een verwijzing naar het lijden dat met elk mens verbonden is, dus ook met het komen van Jezus als zoon van God op aarde’. En de hazelaar: ‘De hazelaar werd vroeger beschouwd als een boom met beschermende kracht tegen onweer. Een legende verhaalt dat de zwangere Maria, onderweg naar Elisabeth, overvallen werd door een onweer. Een eekhoorn wipte voor haar uit en leidde haar naar een hazelaar die met haar takken bescherming bood. Een variant is de kronkelhazelaar met decoratieve takken’.

De prachtig fullcolour-geillustreerde uitgave telt 44 pagina’s (groot formaat) en is voor 9,50 euro te bestellen bij Docete, Houten (mail: info@docete.nl; tel. 030-2936807). In een toelichting zegt de uitgever: ‘Een brochure met schikkingen en boeketten waarbij gebruik wordt gemaakt van regionaal beschikbare seizoenmaterialen. Hierdoor sluiten de liturgische schikkingen en boeketten sluiten goed aan op het thema duurzaamheid’.

Voor aanvullende tips en suggesties kunnen de gebruikers terecht op de website www.symbolischschikken.nl