Walk of peace vanaf zaterdag

Het heeft iets van een zwaan kleef aan. De Walk of Peace. Op tenminste 19 plaatsen in Nederland wordt in het kader van de vredesweek een dergelijke tocht gehouden. De eerste vinden plaats op zaterdag 16 september. Je kan dan al terecht in Tilburg, Rotterdam, Lochem, Harderwijk. Daarna volgen andere plaatsen. Hieronder nemen we een lijstje op met plaatsen en websites. Als je nou denkt ‘Misschien leuk voor ons volgend jaar’ ga dan eens kijken in één van die plaatsen, loop mee, doe ideeën op en praat er met het thuisfront over.

De Walk of Peace is een wandeling van en voor vrede. Een wandeling om te ervaren én te laten zien dat we, ondanks verschillen, toch met elkaar op kunnen lopen.

In een tijd waarin steeds meer mensen verlangen naar verbinding in de samenleving, organiseren PAX en de Raad van Kerken (mede gefaciliteerd door de Haella Stichting) al twee jaar op rij een Walk of Peace. Eerst in Den Haag, vorig jaar in Enschede. Een wandeling in de Vredesweek, waarin mensen vanuit verschillende religieuze en niet-religieuze achtergronden elkaar ontmoeten in kerken, moskeeën, scholen en op pleinen. Een wandeling vol oude en nieuwe rituelen die deze plekken en ons met elkaar verbinden. Hiermee kunnen we ervaren én uitdragen dat vrede inspireert en verbindt.

Het afgelopen jaar zagen we al op meerdere plaatsen mensen in de benen komen voor een eigen Walk of Peace. Een ontwikkeling die onder meer vanuit PAX en de Raad van Kerken wordt toegejuicht en waar nodig ondersteund met materialen, ideeën en support. Hoe meer plaatsen meedoen, hoe mooier: op al die plekken in ons land lopen we samen op en laten we gezamenlijk een krachtig geluid horen.

Wie een filmpje wil zien over de walk, kan hier klikken:

Wie dit jaar de context wil opsnuiven kan terecht in de volgende plaatsen.

1. Naarden / Bussum (RvK e.a.)
17 september
Vestingmuseum, Locatie Lage Flank (bij de ingang).
Aanvang 12.15

2. Naaldwijk
24 september, Vredeswandeling in Prinsenbos
Inlichtingen: johnvdenden@hetnet.nl

3. Tilburg
Inlichtingen: hstrijards@gmail.com

4. Zoetermeer
23 september
Inlichtingen: ambassadevoorvredezoetermeer@gmail.com

5. Vlaardingen
24 september
Inlichtingen: hraeijmaekers@hetnet.nl

6. Enschede
Inlichtingen: schaakejan@gmail.com

7. Leeuwarden
21 september
start ‘De Schakel”, de Protestantse Gemeente Leeuwarden-Camminghaburen.
Inlichtingen: ds.margarithe.veen@kpnmail.nl

8. Middelburg
Inlichtingen: stadsklooster@zeelandnet.nl

9. Rotterdam