Linda wint prijs Leger

Of ze nu van een andere kerk als gast waren gekomen, of bij de omroep werken: ze keken hun ogen uit, afgelopen zaterdag. De Afas Live (voorheen de Heineken Music Hall) in Amsterdam was compleet vol. Duizenden mensen woonden het Kunst en Theater Gala bij. Ongelooflijk, dat een relatief klein kerkgenootschap als het Leger des Heils zo’n gigantische voorstelling op de Bühne weet te brengen.

De opzet van het festival is innemend. De organisatie heeft cliënten uitgenodigd om als talenten op het podium hun kunst te vertonen. De bijdragen van de mensen worden afgewisseld met die van professionele artiesten als Karin Bloemen, Stef Bos en Wibi Soerjadi. Door goed na te denken over timing en presentatie komen eigenlijk alle bijdragen goed tot hun recht. Iemand die gedichten voordraagt, krijgt een stemmige gitaar als achtergrondmuziek mee. Iemand die schilderijen maakt, legt drie kunstwerken uit, respectievelijk van de droom van Jakob, de tocht door de Schelfzee en de verschijning van God op de Sinaï. Het Leger uit Assen heeft een tekenfilm van zes minuten gemaakt.

Een bijzonder moment vormt de ode aan majoor Bosshardt. Op diverse plekken in de zaal staan mensen op die iets vertellen van haar leven. Henk Dijkstra van de prachtige band Together We’re One Band, komt aan het woord. Ine Voorham ook. En Jan van den Bosch van Hour of Power Nederland. Het vormt de opmaat voor een ander hoogtepunt: de uitreiking van de Majoor Bosshardt Prijs. De Edwin van der Sar Foundation heeft hem al eens ontvangen. En Erben Wennemars. Dit jaar gaat de prijs naar: ….Linda de Mol en haar foundation.

Zij krijgt de prijs (‘best een mooie trofee om te zien’, zegt Linda) uit handen van commissionar Hans van Vliet. Ze geeft een korte, zeer vloeiend uitgesproken reactie. Een pleidooi om de minder gefortuneerde mensen in Nederland niet te vergeten. Eén op de negen kinderen groeit op in armoede, zegt Linda de Mol. Sommige hebben nog nooit nieuw ondergoed gehad. De Linda de Mol Foundation spant zich in om de gezinnen waar dat aan de orde is in de decembermaand bonnen te geven, zodat ze tenminste één keer per jaar zelf naar een winkel kunnen gaan en datgene nieuw kunnen uitkiezen wat ze leuk vinden.

Linda realiseert zich ondertussen heel goed dat er een proportioneel verschil blijft tussen haar inzet en dat van majoor Bosshardt. ‘Ik vind het ook wel een beetje ingewikkeld’, zegt ze. ‘Want heel het leven van majoor Bosshardt is bepaald door haar inzet voor de allerarmsten en een groot deel van mijn leven is toch ingericht op het uitbouwen van mijn eigen carrière’. Een dag later is de prijsuitreiking te zien in RTL-Boulevard. Linda snapt hoe het werkt met dergelijke prijzen. ‘Het geeft me ook weer even de gelegenheid te vertellen voor de televisie wat je beoogt met je foundation. Want toen ik er voor het eerst mee naar buiten kwam, waren er mensen die dachten dat ik met een eigen make-up-lijn kwam’.

Foto’s:
1. Hans van Vliet overhandigt de Majoor Bosshardt Prijs aan Linda de Mol
2. De majoor zoals ze bij velen bekendheid geniet, in de tijd dat ze nog niet bevorderd was tot heerlijkheid
3. Blik op het podium, terwijl één van de talenten zijn schilderijen toelicht
4. Een enorme hal Afas Live, en goed gevuld