Expositie bij Raad

Bij de Raad van Kerken in Nederland is deze herfst kunst te zien van Marleen B. Berg. Be-zoekers van de Raad kunnen 21 bewerkte foto’s bekijken met het thema ‘Pelgrimage door het leven’. De expositie sluit aan bij het meerjarig thema van de Raad van Kerken ‘Pelgrimage van gerechtigheid en vrede’.

De schilderijen van Marleen B. Berg tonen de pelgrimage in alle weerbarstigheid. Marleen zegt daarover: ‘De pelgrimage betekent voor mij dat je je geroepen voelt op weg te gaan om zo dichter bij God te komen. Het is een weg waarvan je weet dat er problemen gaan komen, waarin je confrontaties te wachten staan’. De kunstenares verbindt daarbij persoonlijke erva-ringen van bijvoorbeeld migraine met ervaringen die mensen ondergaan tijdens een pelgrims-reis.

Dorothee Sölle spreekt in dat kader van drie wegen: een positieve weg, een negatieve weg en een veranderde (transformatieve) weg. Alle drie aspecten komen in de 21 tentoongestelde werken voor. De schilderijen zijn aangebracht in de diverse ruimten van het oud-katholiek seminarium, waar de Raad van Kerken kantoor houdt. De wisselwerking van refter en aula versterken het effect van zoeken, confronteren en aankomen.

Marleen B. Berg, geboren in Delft en woonachtig in Zeist, heeft voor haar werk foto’s ge-bruikt die gemaakt zijn in Nederland en Schotland. Zij zijn digitaal gecombineerd en bewerkt tot impressies, die met elkaar weergeven wat zij ervaart op haar pelgrimage door het leven. Er zijn titels als ‘trekkend licht’, ‘het wringt’, ‘scheuren’ en ook ‘dansend licht’, ‘verbinding’ en ‘healing’. Bezoekers van de Raad kunnen tijdens kantooruren (niet op donderdag) gratis een kijkje nemen op de momenten dat de ruimten niet in gebruik zijn. Informeren kan bij rvk@raadvankerken.nl of 033 4633844.

Expositie ‘Pelgrimage door het leven’ van Marleen B. Berg bij de Raad van Kerken in Neder-land, Kon. Wilhelminalaan 5 te Amersfoort.

Foto: Duizend kronkelingen