Taste and see

Geloof en bakken combineren. Dat is haar wens. Annemarie Pronk (40 jaar) vertelt er over in De Elisabethbode, die onlangs is verschenen. En omdat de campagne van de Raad van Kerken over ‘Kerkproeverij’ gaat, wordt gekeken of er een link te leggen valt tussen haar werk en de promotie van de campagne voor 9 en 10 september. Hier gaan we nog even door op de levensvisie van Annemarie Pronk, zoals het in De Elisabethbode naar voren komt.

Annemarie Pronk merkt dat het soms goed samengaat in haar werk. Als betrokkene bij het Leger des Heils weet ze natuurlijk heel goed hoe soep en boodschap elkaar raken. Zij maakt in die traditie staand soms een taart om weg te geven of iets voor de kerk tijdens de Marriage Course en de inloopochtenden. ‘Daarin ervaar ik de leiding van God’, zegt ze, ‘Ik sta eigenlijk aan het begin van een nieuw avontuur’.

Dat ik meedeed en won is vast ergens goed voor, laat ze de Elisabethbode optekenen. ‘Daarin vertrouw ik op God. Ik houd van het Leger des Heils en ik ben op zoek naar hoe ik mijn werk daar kan combineren met het bakken. Het zou fijn zijn als het iets zou worden met zingeving’.

Annemarie is niet het type om stil te zitten. ‘Maar voor mij is de zondag wel een belangrijk rustmoment in de week. Dan gaan we met het gezin naar de kerk. Mijn geloof brengt me bij de kern van mijn bestaan’. Dat Annemarie christen is, liet ze ook zien tijdens Heel Holland Bakt. Ze gaf twee van haar baksels een naam die verwijst naar het geloof: ‘My lighthouse’ en ‘Taste and see’, naar Psalm 34 vers 9: ‘Proef en zie dat de Heer goed is’.

Annemarie Pronk leidt een druk bestaan. ‘Op dit moment ben ik een eigen bedrijf aan het starten in het geven van workshops. In het huis hiernaast maken we op de benedenverdieping een Bed & Breakfast. Dat was allang een wens van me. Daarnaast werk ik bij het Leger des Heils. Inmiddels wel wat minder, want ik ga ook nog één keer in de twee weken naar Hilversum om in het tv-programma Tijd voor Max te bakken’.

Bakken is bijna een levensbehoefte voor Annemarie. ‘Zomers kamperen we in Frankrijk, en dan mis ik het. Ik heb het weleens geprobeerd, hoor: appeltaart bakken op de camping, maar dat was geen succes. Ik gebruik graag chocola bij het bakken, en dat is in de zomer vaak ook niet zo handig. In Frankrijk gebruiken ze veel bladerdeeg, maar ik houd meer van het Hollandse gebak’.