Krant volgt pelgrimpaden

De kranten krijgen in de zomer iets meer armslag in hun ambachtelijke werk. Tijdens de hoogtijdagen van het vergaderen is men al gauw veroordeeld tot het selecteren in de tsunami van berichten die op de bureaus dwarrelen. Maar zodra de charters naar Spanje, Italië en Griekenland toenemen en de politieke leiders op gympies gaan vergaderen, is er ruimte voor eigen initiatief. De kerkredactie van het Nederlands Dagblad gebruikt die ruimte om enkele tochten te beschrijven langs heilige en spirituele plaatsen. De redacteuren gaan op pelgrimage.

Met het initiatief sluit het ND aan bij het meerjarige thema van de Raad van Kerken en de Wereldraad. Weliswaar is het thema ‘pelgrimage van gerechtigheid en vrede’, het begint evenwel met besef van wat pelgrimeren is. De redacteuren worden de lanen ingestuurd, gaan de paden op.

De bijdrage van maandag 10 juli zet in op de Zoete Moeder in Den Bosch. Het gaat dan om een wandeling van zo’n twintig kilometer naar een van de belangrijkste bedevaartsplekken van Nederland. Centraal staat een Mariabeeld in Den Bosch, bekend als ‘de Zoete Moeder’. Ze staat in de kathedraal van mgr. Gerard de Korte.

De redacteur maakt het zich niet gemakkelijk. Want hij verlangt niet alleen de route te volbrengen. Hij wil ook op tijd zijn om mee te doen met de mis van kwart voor twaalf. Dat betekent vroeg op pad en een overgave aan gebed en zelfonderzoek. Enfin, wie er meer van wil weten en wie ook meegenomen wil worden kan het Nederlands Dagblad raadplegen en de website wandelpaden.com.