In de rij voor de kerk

Je eerste gedachte is: ‘De foto zal wel een fototruc zijn’. Dan lees je iets meer van de context. Fred Omvlee, geestelijk verzorger bij defensie, heeft hem op social media gezet. Zoals insiders weten is Fred meer dan gemiddeld enthousiast over de muzikale erfenis van Elvis Presley. Zo af en toe stelt hij diensten samen op basis van de liederen die Elvis heeft gezongen. Zo was het bij het herdenkingsconcert dat hij organiseerde op de veertigste sterfdag van Elvis Presley op 14 juli in de kerk van Waterland.

Er was voor de gelegenheid een enorm koor samengesteld om liederen van Elvis ten gehore te brengen, ‘het grootste Elvis Koor van Europa’. En Fred Omvlee leidde de songs in en zong zelf het nummer ‘Amazing Grace’, wat ooit ook door president Barak Obama werd gezongen naar een aanslag in een kerk.

Al om half acht stond er een rij van honderden wachtende mensen voor de deur. De kerk stroomde na het openen van de deuren snel vol. Laatkomers konden er niet meer bij in. En omdat de kerk toch bomvol zat, besloot men een kwartier eerder te beginnen. Het programma was gevarieerd samengesteld, van het gevoelige genre met ‘Can’t help falling in love with you’ tot het meer swingende ‘Hound dog’.

Op social media zijn allerlei reacties binnengekomen. Fred had daar de foto geplaatst die ook bij dit artikel staat. Jan Kropf zei: ‘Jij weet wel hoe je tegenwoordig nog een kerk vol kunt krijgen Fred!’. Fred reageert: ‘Bedankt, de sleutel is oprechte energie. Iedereen werkt pro Deo mee’. André Horstink reageerde: ‘Elvis als medicijn tegen kerkverlating, is er al een tour gepland?’ Sylvia Kwist Nauta was zuiniger: ‘Blij dat ik daar niet tussen stond’.

De website Nieuw Wij heeft een impressie van de avond gegeven. Daarop spreekt Fred Omvlee over het bezoek, dat zowel uit kerkelijken als buitenkerkelijken bestond. Links en rechts was er. Autochtoon en import yup. Het oudste koorlid was 81 jaar, het jongste koorlid 16. Omvlee wijst in zijn uitleg bij de liederen op de religieuze achtergrond van Presley, die ooit het zingen perfectioneerde met zijn zang in de kerk.

Foto: social media, Fred Omvlee