Amerikaanse Kerkproeverij

In de Verenigde Staten vindt er op zondag 17 september een nationale ‘Back to Church Sunday’ plaats, een week later dus dan in Nederland, waar op 9 en 10 september de Nederlandse editie wordt gehouden van wat hier heet ‘Kerkproeverij’. Op de website www.backtochurch.com is allerlei materiaal te vinden, dat een idee geeft van hoe men in de USA een dergelijke zondag voorbereidt. Er zijn video’s, gerubriceerd rond ‘de uitnodiging’, ‘het welkom’, ‘de zondag zelf’ en ‘Spaanstalige video’s’. Er zijn getuigenissen, suggesties en een plek om de eigen kerk te registreren, zodat je zichtbaar bent op een kaart.

Het is leuk om één van de pakweg tien filmpjes zelf te bekijken. De Amerikanen weten bondigheid en humor met elkaar te verbinden. Zoals het filmpje waarin een Amerikaan een buurman uitnodigt, nadat hij met een verrekijker heeft staan wachten tot de buurman naar buiten komt. Hij rent naar de man toe, spreekt hem aan in slecht Spaans, wat hij voorleest van een briefje, om er na verloop van tijd achter te komen, dat zijn buurman beter Engels spreekt dan hijzelf. Zo’n filmpje duurt amper twee minuten en probeert mensen met een glimlach er toe te verleiden aandacht te besteden aan – wat in Nederland heet – Kerkproeverij.

De Amerikanen geven ook praktische informatie. Bijvoorbeeld voor mensen die in een stedelijk gebied zo’n Kerkproeverij organiseren. Acht tips zijn er:

1. Sluit aan bij het locale pastorenoverleg.

2. Spreek de locale media aan.

3. Organiseer op de zaterdag een stedelijke bijeenkomst ter inspiratie voor ‘Back to Church Sunday’.

4. Stuur huis-aan-huis een kaart met op de voorkant alle kerken die meedoen met ‘Back to Church Sunday’.

5. Moedig de kerken plaatselijk aan een banner van ‘Back to Church Sunday’ aan de buitenkant te bevestigen.

6. Begin een gemeenschap op Facebook waar kerken hun foto’s en nieuwsberichten kunnen plaatsen.

7. Moedig de locale media aan ook aandacht aan de ontmoeting te besteden op de zondag zelf.

8. Moedig mensen aan door verhalen op Twitter en Facebook te plaatsen.

De Verenigde Staten kennen net als de mensen in het Verenigd Koninkrijk al langer een Back to Church Sunday. Er zijn speciale toolkits waarin men materiaal vindt. Voor Nederland gaat het om een uniek moment. Maar een toolkit is er al wel. Gratis te gebruiken. Klik hier.

Wilt u zelf iets van de Amerikanen zien? Klik https://www.backtochurch.com/

Foto van de Sozogemeenschap uit Illionois (USA)