Kerkennacht in 123 kerken

Zeker 123 kerkgebouwen doen mee met de kerkennacht die in het weekend van 23 tot 25 juni wordt gehouden. Zo’n 29 plaatsen hebben zich expliciet gemeld bij de landelijke organisatie dat één of meer kerkgebouwen in hun stad deelnemen aan de nacht, waarin de kerkdeuren openstaan voor iedere passant en waar mensen kunnen rondkijken in een godshuis en soms ook getuige kunnen zijn van een presentatie. (Voor lijst van deelnemers: klik hier)

Domstad Utrecht is eigenlijk al vanaf het begin een stad, die echt werk maakt van de kerkennacht. Ook nu heeft de vierde stad van Nederland weer een aantrekkelijk en gevarieerd programma samengesteld. In een speciale editie van de ‘Utrechtse Kerkennacht Bode’ verleidt de journalist Werend Griffioen de bezoekers om zich tijdens de kerkennacht aan diverse programma-onderdelen te wagen.

Burgemeester Jan van Zanen geeft op vrijdag 23 juni om 20.00 uur het startschot bij de Domkerk en het Pandhof. Daarna zingt de Armeense tenor Gevorg Apérants het lied ‘You’ll never walk alone’. Bezoekers kunnen onder meer naar de doopsgezinde kerk waar het verhaal wordt verteld van de martelaar Hendrik Eemkens, die op de Neude om het leven is gebracht tijdens de Reformatie. We weten dat tegenwoordig aanhangers van kerken in het Midden-Oosten het moeilijk hebben. De Kopten hebben zwaar te lijden onder de vijandigheden in Egypte. Een groep Kopten heeft onderdak gevonden in de Domstad. Ook hun kerk in Zuilen is geopend tijdens de kerkennacht.

De kerken in Utrecht hebben tijdens de kerkennacht al weer enkele jaren een zogenaamde preek van de leek. Dit jaar zorgt de cabaretière Lenette van Dongen de presentatie. Wie het leuk vindt om zich in moeilijke woorden te verdiepen kan in dezelfde kerk, de Domkerk, getuige zijn van het Groot Utrechts Kerkdictee; de schrijfster Manon Uphoff stelde het samen. Wie liever de buitenlucht opzoekt, kan een avondwandeling maken van de Geerte naar de Gertrudis.

Een andere plaats van het eerste uur is Rotterdam. Bert Kuipers, één van de organisatoren, meldt tevreden dat de kerkennacht in Rotterdam zich uitbreidt en dit jaar onder de Maas door aan de andere zijde wordt overgenomen. Om die reden organiseren de kerken in Rotterdam al op donderdag 15 juni om 17.00 uur een ingangspartij bij de Maastunnel. Het thema ‘Meer dan een dak’, leidend in de kerkennacht dit jaar, krijgt zo een wel heel plastische invulling, nu het dak zoveel meter water bevat.

Ton van Prooijen, een andere initiatiefnemer (Tilburg) meldde dat er op dit moment 123 kerkgebouwen bekend zijn, die meedoen met de kerkennacht. Ze zijn te vinden in één van de volgende plaatsen: Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Baarn, Borculo, Boxmeer, Breda, Dongen, Ede, Enkhuizen, Gorinchem, Graft-De Rijp, Haaksbergen, Haarlem, Hilversum, Kaag / Braassem / Nieuwkoop, Kloetinge, Leiden, Naaldwijk, Nijmegen, Pijnacker, Raalte Broekland, Rijen, Rijssen, Rotterdam, Rotterdam Hillegersberg, Tilburg, Utrecht, Winsum / Halfambt, Zaltbommel.

Foto: Lenette van Dongen