Beleving trendy bij Opwekking

Adri Veldwijk, directeur van Missie-  Nederland, hoeft niet lang na te denken als hij de vraag krijgt naar een nieuwe trend bij Opwekking dit jaar. ‘De boulevard van beleving, dat vind ik echt wel iets nieuws. Steeds meer organisaties proberen mensen beleving aan te reiken. Dat je niet alleen informatie overdraagt. Maar ook een concrete situatie ervaart. Moet je maar eens zien wat Organisatie Mobilisatie brengt’.

De belevingsboulevard ligt op een paar minuten lopen van het hoofdterrein, de grote tent met daarvoor het kruis. Daar speelt zich het hoofdprogramma af, met gerenommeerde sprekers uit pinksterkring. Orlando Bottenbleij en Henk Stoorvogel; dat zijn vertrouwde pinkstervoorgangers die daar hun presentaties verzorgen voor vele duizenden mensen. Teksten zijn het die menselijk inzetten, die op zijn tijd humor en scherts toevoegen en die veel voorbeelden aanhalen, zodat mensen de evangelische boodschap makkelijker toelaten.

‘Ik ken iemand die zoekt gezondheid door komkommerschijfjes op zijn lichaam te leggen’, vertelt zaterdag Patrick Nullens van de Evangelische Theologische Faculteit uit Leuven vanaf het hoofdpodium. ‘Nou moet u weten dat 96 procent van een komkommer bestaat uit water en de rest heeft naar mijn idee ook weinig bijzondere smaak’. Nullens zet daarmee de moraal van de wereld tegenover de moraal zoals de mensen die kennen die het evangelie zijn toegedaan.

Duizenden mensen in de tent knikken begrijpend, terwijl er buiten voor de tent steeds meer mensen neerstrijken en een soort picknickhouding aannemen. Op de paden beweegt zich een constante stroom van bezoekers langs de diverse tenten die er te vinden zijn: een café, een stiltetent, een kindertent, de tent van waaruit Groot Nieuws Radio programma’s brengt, de tent van Familie 7, de lectuurtent waar vele duizenden boeken keurig gerangschikt zijn en mensen de literatuur voor thuis op orde kunnen brengen. Natuurlijk is er ook weer een nieuwe cd met twaalf opwekkingsliederen, de 41ste inmiddels al. ‘Hier is mijn hart, Heer’, is één van de liederen. Het zijn uitgaven, waarmee de stichting Opwekking er in slaagt om staf en kosten voor het evenement te dragen, waar uiteindelijk zo’n 60.000 mensen op af komen, meer dan het terrein bij Walibi ontvangt tijdens Lowlands om maar iets te noemen.

Als we de boulevard van de beleving bereiken zien we wat Adri Veldwijk bedoelde. Jan van den Bosch is er met zijn reisorganisatie. Als je je mail achterlaat, krijg je een leuke zonnebril. Daarnaast staat een organisatie die vluchtelingen in Servische opvangkampen helpt. Je kan er een bijzondere bril op je hoofd zetten, er wordt een telefoontje voor je ogen geschoven met een Youtube-filmpje en het is alsof je zelf door het vluchtelingenkamp loopt. Even verder op is een grote kerk opgeblazen. Een missieorganisatie heeft er intrek in genomen en vraagt je wat je het belangrijkste vindt voor mensen: voedsel, hygiëne, ziekenzorg of school. Je mag een knikker gooien in de trechter van je keus.

MissieNederland, de strategische partner van de Raad van Kerken, verzorgt een missieplaza, waar tientallen organisaties een stand hebben ingeruimd. ‘Jezus voor moslims’ staat levensgroot op t-shirts van jonge mensen geschreven. Even verder op zie je de foetus van een baby in verschillende stadia. De organisatie ‘Israël en de Bijbel’ presenteert zich en heeft het verlangen de bijbel (en natuurlijk expliciet het Nieuwe Testament) aan te reiken aan het Joodse volk. ‘Want weet u’, zegt een jongen in een toelichting, ’86 procent van de Joodse Israëli’s leest nooit in de bijbel of de talmoed’. Het is opvallend hoeveel jonge mensen zijn ingeschakeld om de stands te bemensen. Alleen het Nederlands Bijbelgenootschap doet niet mee in die mode en heeft senioren gevraagd die proberen nieuwe leden voor de Haarlemse organisatie te winnen.

Er lopen ook verschillende journalisten rond. Vooral de evangelische en kerkelijke media is goed vertegenwoordigd. En de regio. ‘Klopt het dat de Raad van Kerken de tweede pinksterdag wil afschaffen?’, vraagt een reporter. ‘Nee’, klinkt het antwoord, ‘enkele remonstranten hebben die suggestie gedaan. Ik moet er persoonlijk niet aan denken. Arbeiders moeten al zo flexibel zijn dat ze ’s zondags werken en als je niet oppast pakken ze je ook andere tweede feestdagen af. Als de moslims zelf een dag zouden willen claimen, moet dat gewoon een nieuwe extra vrije dag zijn. Dan heeft iedereen er profijt van. En voorkom je rare situaties dat je één godsdienst tegenover een ander plaatst’.

‘Is Opwekking goed voor de oecumene?’, luidt een andere, enkele keren gestelde vraag. ‘Ja’, klinkt het antwoord, ‘je ziet dat er niet alleen veel evangelische christenen zijn, maar ook heel veel mensen uit klassieke protestantse kerken. En in het programma zie je naast de evangelische leiders op het hoofdpodium ook ruimte voor andere richtingen, die in een seminar of een andere tent een bijdrage leveren’.

Foto’s:
1. De MAF is er met een heus vliegtuig en dat is voor de talrijk opgekomen jeugd een leuke plek om even een vliegtuig uit te proberen.
2. Veel jonge mensen zijn er, elk uniek.
3. Een rustige sfeer op het veld voor de grote tent, terwijl Patrick Nullens op grote schermen zichtbaar is en spreekt over: ‘Gods Geest schrijft op jouw hart: vrijheid, liefde en wijsheid’.
4. Een opblaaskerk.
5. Beter overzicht.
6. Trans World Radio legt uit waarom men het evangelie over grenzen heen wil laten horen.
7. Twee jonge deelnemers nemen even een time-out.