Pelgrimstocht Bedum

Het idee van een pelgrimage krijgt op allerlei plaatsen een concreet vervolg.  De kerken in Groningen organiseren een tocht gekleurd door de aardgaswinning in de regio.

Op zondag 7 mei is het zo ver. Vanuit verschillende plaatsen gaan groepen te voet en op de fiets op weg naar Bedum, de bedevaartsplaats van de Heilige Walfridus, die bijgedragen heeft aan het bewoonbaar maken van het Groningerland. Deze pelgrimage wordt georganiseerd door de provinciale Raad van Kerken Groningen-Drenthe en het Platform Kerk en Aardbeving, in samenwerking met de Stichting Pelgrimeren in Groningen. Zie ook www.spig.nl

De bedoeling van de pelgrimage is om aandacht te schenken aan de huidige problematiek van de bewoners van dit oude cultuurland. Er is oog voor de schoonheid en de waarde van het gebied. Eeuwenlang hebben mensen hier geleefd en geloofd en het landschap mede vorm gegeven. Hoe kunnen wij daar vandaag aan bijdragen? Tijdens de tocht wordt daarbij stil gestaan.

Er kan worden gestart vanuit Loppersum, Winsum, Middelstum en Groningen. De fietstocht begint in Farmsum. Informatie en aanmelding via de website www.groningsepelgrimage.nl

Voor een impressie van de opening van 2300 kilometer pelgrimsroute in Groningen door Jaap van der Linden, klik hier.

Foto: Bij de openign van de diverse pelgrimspaden in Groningen, was ook René Paas aanwezig, commissaris van de koning.