Nominaties armoede prijs

De jury van de Ab Harrewijn Prijs heeft vijf personen en hun projecten bekend gemaakt die dit jaar meedingen naar de prijs. Het radio 5 programma Zin in Weekend besteedt wekelijks aandacht aan een van de vijf genomineerden van de Ab Harrewijn Prijs 2017. De komende drie zaterdagen kan de luisteraar er nog meer over horen. De bekendmaking van de Ab Harrewijn Prijs 2017 zal vervolgens plaatsvinden op zaterdag 13 mei vanaf 15.00 uur in de Pauluskerk te Rotterdam, Mauritsweg 20.

De Ab Harrewijn Prijs is één van de erfenissen waar het Knooppunt Kerken en Armoede zich sterk voor maakt, zo blijkt uit de jongste editie van de nieuwsbrief die is verschenen. Daarin zijn ook de volgende vijf genomineerden genoemd:

* Akram Shawki van stichting Hoop voor Vluchtelingen in Alphen aan de Rijn. Shawki was eigenaar van een computerzaak, toen Arabisch sprekende vluchtelingen een beroep op zijn talenkennis deden. Snel werd de hulp een fulltime bezigheid.

* Leo en Netty Olffers uit Den Haag. Toen het wijkcentrum in het Haagse stadsdeel Laak gesloten werd, besloten Leo en Netty Olffers hun huiskamer dagelijks open te stellenvoor ouderen in de buurt. Voor de groep van ongeveer tachtig ouderen organiseren zijn ook activiteiten buitenshuis.

* Qader Shafiq van Bureau Wijland te Nijmegen. Shafiq kwam als vluchteling uit Afghanistan naar Nederland. In Nijmegen werd hij drijvende kracht achter verschillende initiatieven, zoals een kledingbank, de Academie voor Kleurrijk Leiderschap en Shelter City Nijmegen.

* Monique en Stephan van Baaren van Stichting De Eethoek in Almelo. De Eethoek is een gaarkeuken voor mensen die een gratis warme maaltijd kunnen gebruiken, bijvoorbeeld omdat ze met weinig geld moeten rondkomen of vanwege een lichamelijke handicap zelf niet kunnen koken. Er gaan moment ruim 50 gasten aan tafel, waarvan 21 kinderen. Het hele team van vrijwilligers bestaat uit ervaringsdeskundigen die samen de strijd tegen armoede aangaan.

* Theo Nederstigt van Stichting Vluchtelingkinderen te Driebergen. De stichting stelt 18+ kinderen van asielzoekers en vluchtelingen in de regio in staat te leren of studeren als er voor hen geen studiefinanciering beschikbaar is. Ook helpt de stichting vluchtelingen aan vrijwilligerswerk. Nederstigt is als medeoprichter al ruim tien jaar betrokken bij de stichting en begeleidt dagelijks tien jongeren uit de bed, bad en brood regeling. Ook is hij stagebegeleider van veel scholieren. Alle activiteiten van de stichting worden grotendeels betaald uit de opbrengsten van de 1€winkel in Driebergen.

Voor aanmelding om de nieuwsbrief te ontvangen en andere informatie: klik hier.