Investeren of niet?

In zijn encycliek Laudato Si’ nodigt paus Franciscus ‘alle mensen van goede wil’ uit tot een dialoog over de wijze waarop wij de toekomst van de planeet gestalte geven. Kerkelijke instellingen wereldwijd beseffen dat de boodschap van Laudato Si’ consequenties heeft voor hun financieel beheer. Geld moet op verantwoorde wijze worden gebruikt; in de praktijk betekent dit o.a. ethisch beleggen en ‘divesteren’, d.w.z. het terugtrekken van geld uit financiële instellingen die beleggen in de kolen-, olie- of gasindustrie. In plaats daarvan kan men investeren in duurzame projecten.

Op 27 januari jl. vond in Rome een conferentie plaats over dit onderwerp, met een keur aan internationale sprekers, waaronder Christiana Figueres, uitvoerend secretaris van de UN Framework Convention on Climate Change, en kardinaal Peter Turkson, voorzitter van de Dicasterie voor de bevordering van de integrale ontwikkeling van de menselijke persoon. Zie: http://www.laudato-si-investing.com/

De Konferentie Nederlandse Religieuzen organiseert op 22 april a.s. in het Landelijk Dienstencentrum van de PKN ook een symposium over dit onderwerp. Door verantwoord om te gaan met hun financiële middelen, kunnen kerken een belangrijke bijdrage leveren aan een wereld die toekomst heeft.

Programma

In de ochtend zal bisschop Gerard de Korte spreken over de implicaties van Laudato Si’ voor het kerkelijk beheer van geld en goederen. Jan Juffermans, pionier in Nederland op het vlak van duurzaamheid, zal achtergrondinformatie geven over de mondiale divesteringsbeweging als antwoord op de milieucrisis. In de middag zijn er diverse workshops, gegeven door financiële experts. Het precieze programma is vanaf eind februari te vinden op www.laudato-si.nl

Praktische gegevens

Aanmeldingen voor deelname graag vóór 15 april 2017 via LS@knr.nl Deelname is gratis, een vrijwillige bijdrage is welkom tijdens de dag zelf.

De bijeenkomst vindt plaats in het Landelijk Dienstencentrum van de PKN, Joseph Haydnlaan 2a te Utrecht, van 10.00 – 16.00 uur. Deze is zowel met openbaar vervoer als met de auto goed te bereiken. Parkeren is gratis.