Kerkennacht begint te ritselen

De Kerkennacht 2017 begint te leven. Er hebben zich al meer dan tien gemeenten gemeld, die daadwerkelijk meedoen in het weekend van 23 tot 25 juni 2017. Daaronder zijn Baarn, Borculo, Boxmeer, Breda, Den Haag, Ede, Enkhuizen, Haaksbergen, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. De verwachting bestaat dat het aantal verder zal groeien naarmate de dagen lengen en het kerkennacht-virus om zich heen gaat grijpen. Het leidmotief voor de kerkennacht 2017 is: Meer dan een dak.

Onder de deelnemers zijn routiniers als Utrecht en Haarlem. Daar zijn ze al wat verder met het invullen van de programma’s. De kerken in Utrecht zullen het festival openen met een preek van de leek in de Domkerk. Verder zal het Groot Utrechts Kerkdictee onderdeel uitmaken van het programma dat wordt gepresenteerd. De kerken geven bekendheid aan de kerkennacht door huis-aan-huis een folder te verspreiden. De kerken in Haarlem kiezen weer een andere aanpak. Zij stellen kerken open om jonge musici de kans te geven zich aan een breder publiek te laten zien.

De reacties op voorgaande edities van de kerkennacht – de laatste was in 2015 – zijn positief. Marina Kapteyn, publicitair medewerker aan de kerkennacht tekende uit de mond van een bezoeker de volgende reactie op: ‘Ik ben zelf atheïst. Ik heb wel degelijk interesse in geschiedenis en gebouwen die zo’n prominente plek innemen in de stad. Want dat doen kerken, en daarom hoop ik dat er weer een open kerkennacht georganiseerd wordt’.

Kerken die willen meedoen, kunnen dat melden bij rvk@raadvankerken.nl. Hun naam wordt dan opgenomen in de lijst met kerken, die geraadpleegd wordt door diverse potentiële bezoekers. Hoe men invulling geeft aan de deelname, beslist men zelf plaatselijk. Marina Kapteyn geeft in de nieuwsbrief van de kerkennacht enkele suggesties om ook plaatselijk voor enige reuring te zorgen rond de kerkennacht. Ze schrijft: ‘Vraag plaatselijk bekende mensen om de Kerkennacht te helpen promoten, bijvoorbeeld door hen in een kort filmpje maximaal 2 minuten een oproep te laten doen’. En: ‘Maak een facebook-evenement aan en nodig mensen uit. Vraag iedereen dit evenement te delen en anderen uit te nodigen. Dit werkt als een olievlek’.

Wie meer wil weten van de kerkennacht kan de kerkenbeurs bezoeken op 17 en 18 maart in Utrecht. Daar is de organisatie met een eigen stand aanwezig. Ook in het jongste nummer van Oecumenisch Bulletin, dat eind januari wordt verspreid, is een artikel opgenomen over het initiatief onder de kop ‘Kerkennacht 2017: Meer dan een dak’.

Foto: In Boxmeer (in combinatie met Vortum-Mullem en Sambeek) kwamen in 2015 meer dan duizend mensen naar de Kerkennacht. Dat was ongetwijfeld mede te danken aan de preek van de leek die door Guido Wijers werd verzorgd.