Mikkers naar EO

Voormalig topman van de Remonstrantse Broederschap Tom Mikkers gaat aan de slag als programmamaker bij de Evangelische Omroep. Na ruim acht jaar bij het liberale kerkgenootschap te hebben gewerkt en een korte sabbatsperiode treedt hij aan bij de omroep die inmiddels de oude IKON heeft overgenomen. ‘Wij zijn erg blij met de komst van Tom’, aldus directeur Arjan Lock, ‘Hij is thuis in het kerkelijk landschap en is vernieuwend en creatief in zijn denken. Ik kijk uit naar de mooie plannen die we samen gaan maken’.

Tom Mikkers was als secundus lid van de Raad van Kerken in de achterliggende periode. Hij verdedigde er onder meer de campagne die de Remonstranten voerden met de posters ‘Mijn God is….’. Hij trad diverse keren op voor de EO, onder meer in het tv-programma De Nieuwe Wereld en in de Tafel van Tijs.

Hij was aanvankelijk lid van de Rooms-Katholieke Kerk, maar ging over naar de Remonstranten. Hij werkte als predikant in Eindhoven (1997-2000), Amsterdam (2000-2004) en Delft (2006-2011). Hij schreef onder meer een boek over ‘religiestress’ (2012), een term die hij zelf bedacht en die zoiets betekent als het onlogische afzweren van iedere vorm van religie door het seculier establishment.